Test Aankoop waarschuwt voor misleidende waters met een smaakje

Consumentenorganisatie Test Aankoop waarschuwt voor gearomatiseerd water. Dat zijn flesjes water met een vruchtensmaak die je in de winkel kan kopen. De drankjes bevatten veel suiker en additieven en zijn daardoor veel ongezonder dan gewoon water, zo blijkt uit een test. Test Aankoop vindt dat misleiding en heeft tegen een aantal van die producten klacht ingediend bij de Federale Overheidsdienst Economie. 

De helft van de 26 zogeheten "gearomatiseerde waters" uit de test blijken naast water ook veel suiker, vruchtensappen en additieven te bevatten. De drankjes kunnen op die manier vele malen ongezonder zijn dan water en dat is misleidend, vindt de organisatie. Test Aankoop heeft voor een aantal van de producten een klacht ingediend bij FOD Economie.

Eigenlijk zitten ze vol met suiker en zoetstoffen, terwijl ze zich verkopen als water met een smaakje.

Simon November, woordvoerder Test Aankoop.

Simon November van Test Aankoop: "We hebben een klacht ingediend tegen de 4 producten die het slechtst uit onze test komen en die eigenlijk vol met suiker zitten, vol met zoetstoffen en dit terwijl ze zich verkopen als water met een smaakje.  Vaak worden ze ook in de supermarkt naast het water uitgestald, wat de consument nog meer de indruk geeft dat hij een heel gezond product koopt. De producten zijn eigenlijk limonades of nectars en moeten volgens de wet ook zo genoemd worden." 

De producten zijn eigenlijk limonades of nectars en moeten volgens de wet ook zo genoemd worden.

Simon November, woordvoerder Test Aankoop.

Fabrikanten hebben de voorbije jaren heel wat gearomatiseerde dranken op de markt gebracht, waarvan wordt aangenomen dat ze enkel water en smaakstoffen bevatten, bijvoorbeeld een fruitsmaakje. "Op zich geen slecht idee, aangezien het aroma ertoe kan leiden dat sommigen hierdoor ook meer water beginnen drinken", luidt het. Maar het wordt misleidend als die producten veel suiker of zoetstoffen en vruchtensappen bevatten. Voor Test Aankoop gaat het in de helft van de 26 geanalyseerde dranken eigenlijk om limonade en het spreekt daarom van "Healthwashing". Dat is een fenomeen waarbij producten gezonder worden voorgesteld dan ze zijn.

Nutri-score

Volgens de organisatie wordt er nu niet voldaan aan de wet die stelt dat de informatie op een duidelijke, zichtbare en begrijpelijke manier voor de consument moet worden aangegeven. De consumentenorganisatie pleit daarom voor een verplichte Nutri-Score en zet een actie op om de Europese Commissie te verplichten daarop nauwer toe te zien. Gearomatiseerde waters met 0 calorieën en zonder suiker krijgen een Nutri-Score A. Maar slechts 4 van de 26 onderzochte dranken behaalden die score. 

Meest gelezen