Radio 2

BBC bezoekt Gent om te weten hoe circulatieplan werkt en waarom het een voorbeeld kan zijn voor Birmingham

In Gent was er deze namiddag een cameraploeg van de Britse openbare omroep BBC op bezoek om er na te gaan hoe het circulatieplan er werkt en wat de reacties van de inwoners en de handelaars zijn bijna drie jaar na de invoering. BBC komt nu langs omdat het bestuur Birmingham, de op één na grootste stad van Engeland, een soortgelijk plan wil installeren en zelf voortdurend naar Gent verwijst als voorbeeld. 

Kathryn Stanczyszyn is politiek journalist voor BBC Birmingham en wil in Gent te weten komen hoe het circulatieplan de stad heeft veranderd en wat de impact ervan is op de inwoners en de lokale handel. Ze ging zowel met mensen van de stad spreken als met zelfstandigenorganisatie UNIZO. En ze sprak ook met Radio 2 Oost-Vlaanderen om te weten te komen hoe het plan nog leeft. 

Birmingham = autostad

“In Birmingham wil de stad het verkeer aanpakken. De stad is eigenlijk helemaal gericht op autoverkeer. Eén van de belangrijkste verkeersaders loopt dwars door Birmingham. De stad wil dat herbekijken en noemt daarbij het voorbeeld van Gent”, zegt Stanczyszyn. Dat de Artveldestad een voorbeeld is, is wel opmerkelijk want Birmingham is ruim vier keer groter dan Gent. “Er zijn twee belangrijke redenen voor een nieuw ‘transport model’: het bestuur wil de luchtkwaliteit verbeteren én het moet ook een oplossing zijn voor het verkeer dat nu soms helemaal vast zit.” De plannen in Birmingham zijn voorlopig nog vaag, pas binnen tien jaar wil de stad er echt mee van start gaan. 

Zelf op onderzoek

“Ik vraag me af of het plan kan werken en of Gent een goed voorbeeld is. Daar probeer ik hier antwoorden op te krijgen. Er wordt, ook door gewone mensen in Birmingham, vaak over Gent gepraat maar ik wilde het met mijn eigen ogen zien en zo onze kijkers goed informeren.” Stanczyszyn heeft intussen al wat termen opgepikt. “Ik vind de term ‘knip’ fantastisch, het is mijn lievelingswoord in het Nederlands”, lacht ze. De BBC-ploeg heeft ook zelf de auto thuis gelaten om zich vlot te verplaatsen. Ze doet dat met de taxi en het openbaar vervoer. 

Nog altijd veel discussie

“BBC Birmingham wil vooral te weten komen wat er bij de inwoners van de stad leeft”, zegt Ward Schouppe van Radio 2 na een interview. “Dat het thema nog altijd voor erg veel discussie zorgt en de emoties hoog oplopen, interesseerde mevrouw Stanczyszyn. Zeker omdat er in Gent wel aanwijsbare verbeteringen zijn voor de luchtkwaliteit en de doorstroming van het verkeer. Net twee zaken die Birmingham wil aanpakken. Stanczyszyn sprak ook met voor- en tegenstanders bij de lokale handelaars, daar blijven de meningen verdeeld.” 

“Is Gent nog bereikbaar?”

Eén van de voornaamste vragen waar BBC een antwoord op probeerde te vinden, is of Gent nog wel bereikbaar is. “Het is een feit dat er in de aanloop naar de invoering van het circulatieplan in april 2017 heel fel is geponeerd door tegenstanders, en door de media, dat Gent onbereikbaar zou (kunnen) worden. Dat leeft tot op vandaag verder, zeker buiten Gent, hoewel het in essentie niet klopt. Je kan in Gent nog overal met de auto raken maar je moet er vaak een andere, langere weg voor nemen. En het helpt als je de weg goed kent", legt Ward uit aan Kathryn.

"Heel wat mensen voor wie de stad wat minder vertrouwd is, blijven mogelijks écht weg omdat ze geloven niet meer overal te raken. Het is een beetje een ‘selffulfilling prophecy’ geworden. In 2018, bij de gemeenteraadsverkiezing, heeft de oppositie ook fel ingezet op die bereikbaarheid. Zonder veel succes want Groen, de drijvende partij achter het plan, kon toen een mooi resultaat neerzetten en overvleugelde zelfs kartelpartner SP.A”, vertelt Schouppe nog.