Infrabel vervangt gevaarlijke overwegen in Diepenbeek door bruggen en tunnel

In Diepenbeek is vanmorgen het startschot gegeven voor de vervanging van alle zeven overwegen. Spoorwegbeheerder Infrabel spreekt zelf over het grootste overwegenproject van het land. De zeven overwegen maken plaats voor drie bruggen en een tunnel voor voetgangers en fietsers.

De afschaffing en vervanging van de zeven overwegen in Diepenbeek moet in de eerste plaats de veiligheid voor de weggebruikers en treinreizigers verhogen. "In de loop van de jaren waren er hier bij ons zeven dodelijk slachtoffers op een overweg", zegt burgemeester Rik Kriekels (N-VA). Het meest dramatische ongeval dateert van 2005. Toen kwamen vijf jongeren om het leven op de overweg in de Peperstraat, toen hun auto door een trein werd aangereden. 

De overweg aan de Peperstraat is een van de overwegen die afgesloten zal worden. Ook via de Rooistraat en de Bentstraat zal het verkeer niet meer over de sporen kunnen rijden. Er komt daar wel een keerlus. Aan de Bentstraat zal er zelfs een fietspad worden doorgetrokken tot in Bilzen. In de Waardestraat en de Nierstraat zal Infrabel een brug als alternatief laten aanleggen. De Stationsstraat, in het centrum, krijgt dan weer een tunnel voor voetgangers en fietsers die op die manier makkelijk de vernieuwde perrons en het toekomstige tramstation kunnen bereiken.

Dit is meteen ook het bewijs dat het Spartacusproject er komt
Vlaams minister Lydia Peeters

De vervanging van de overwegen is niet alleen belangrijk voor het spoorverkeer maar ook voor het Spartacusproject. Vijf overwegen liggen namelijk op het gemeenschappelijke traject van de toekomstige sneltramverbinding tussen Hasselt en Maastricht.  Er was daarom ook lange tijd discussie tussen de Vlaamse en federale overheid over de financiering van het hele overwegenproject. Vorig jaar kwam toch een oplossing uit de bus.

"Een project van Infrabel in de haven van Zeebrugge bleek minder duur dan geraamd en op die manier kon er 18,6 miljoen overgeheveld worden naar Limburg", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Met dat geld zullen ook de acht overwegen in Bilzen veiliger gemaakt worden." Infrabel zal de vergunningen voor die werken nog voor de zomer indienen", zegt Frédéric Petit van Infrabel, "en  als we die krijgen, kunnen we na de zomer van 2021 ook in Bilzen beginnen. Daar zullen de werken tot 2024 duren."

In Diepenbeek starten de werken aan de overwegen nog dit jaar en ze zullen tot de zomer van 2022 duren. De inwoners krijgen vanavond op een infomarkt uitleg over de impact van de werken. 

Meest gelezen