Chanel

Angèle is de nieuwe oogappel van Chanel: "Een héél slimme zet van het modemerk"

De Brusselse zangeres Angèle is een van de nieuwe gezichten van het Franse modemerk Chanel. Ze staat model voor een nieuwe collectie zonnebrillen, naast onder anderen de Amerikaanse zanger Pharrell Williams. "Een win-winsituatie", noemt modesocioloog Aurélie Van de Peer dat voor de artieste en het modehuis. "Angèle spreekt een publiek aan dat Chanel zonder haar niet zou bereiken."

Een echte verrassing was het niet, toen Angèle opdook als een van de gezichten van de nieuwe lijn zonnebrillen van het Franse modelabel Chanel. De Brusselse zangeres is al langer "vriend aan huis" bij het merk. In december zat ze tijdens de Métiers d’Art-show van Chanel nog naast Kristen Stewart en Lily-Rose Depp, die ook allebei al model stonden voor het modemerk.

Een Brusselse in groot gezelschap

Angèle is niet het enige gezicht van de nieuwe collectie: er zijn nog vier andere modellen. Twee daarvan zijn Amerikanen: de zanger Pharrell Williams en de actrice Margaret Qualley, die meespeelt in de film "Once upon a time... in Hollywood". De andere twee zijn Franse iconen: de zanger Sébastien Tellier en de actrice Isabelle Adjani.

Dat Chanel voor Franse modellen kiest is niet verwonderlijk gezien de Franse identiteit van het merk. Ook bekende Amerikanen doen geen wenkbrauwen fronsen. Chanel kiest wel vaker voor bekende Engelstalige zangers of acteurs met internationale allure: denk maar aan de Britse Keira Knightley in de reclamespot voor Coco Mademoiselle. Maar een Belgische artieste? Dat is toch opmerkelijk.

Twee doelpublieken in één klap

Angèle staat bekend voor haar alternatieve, Brusselse stijl, terwijl Chanel een eerder klassieke elegantie uitdraagt. Wil het modemerk een nieuw publiek aanspreken?

Angèle spreekt een publiek aan dat Chanel zonder haar niet zou bereiken

Aurélie Van de Peer, modesociologe

Modesociologe Aurélie Van de Peer noemt de keuze voor Angèle een win-winsituatie. Angèle staat in de kijker, maar vooral Chanel doet hiermee een slimme zet: "Laten we eerlijk zijn: Angèle spreekt vooral een publiek aan dat Chanel zonder haar niet zou bereiken. Een alternatiever publiek, dat geen interesse zou hebben in een klassiek merk als Chanel."

"Klassieke modehuizen steken wel vaker hun voelsprieten uit om te zien wie de vinger aan de pols heeft. Een artieste als Angèle voelt veel meer wat er speelt op artistiek, creatief en maatschappelijk vlak dan een modehuis als Chanel", vertelt Van de Peer. "Het levert Chanel een bepaalde geloofwaardigheid op die ze bij een bepaalde groep van consumenten gewoonweg niet hebben."

Meest gelezen