Hoe streaming de Vlaamse muziekindustrie op zijn kop zet: 5 vragen en antwoorden

De Vlaamse muziekindustrie werd afgelopen week in de spotlights gezet op de MIA's, de belangrijkste Vlaamse muziekprijzen. Die muziekindustrie is de laatste jaren wel sterk veranderd door de opkomst van het streamen, het online beluisteren van muziek. Streaming vervangt de traditionele cd-verkoop en is zo een belangrijke uitdaging voor de muzieksector. Ons economisch magazine “De markt” sprak erover met Michel Van Buyten van Classic.agency, een bureau dat jonge artiesten begeleidt.

Wat is streaming?

Via een streamingsdienst kunnen muziekliefhebbers hun lievelingsnummers streamen in plaats van een nieuwe cd te kopen. Dat wil zeggen dat ze er meteen naar kunnen luisteren via digitale platformen, zoals Spotify en YouTube, waarop ze zich abonneren. Dat maakt het overbodig om cd's te kopen.

AP

Wat stelt de gouden plaat nog voor?

Voor artiesten is een gouden plaat een belangrijke beloning voor hun prestaties. Hoe meer muziek ze verkopen, hoe meer kans ze maken op een gouden plaat. Maar die award heeft de voorbije jaren een stuk van zijn glans verloren. Door de opkomst van streamingplatformen is er veel veranderd.

“Het aantal platen dat je moet verkopen om een gouden plaat te ontvangen, wordt elk jaar verlaagd om toch nog een award te kunnen geven”, zegt Michel Van Buyten, van Classic.agency. “Vroeger moest een artiest meer dan 40.000 albums verkopen om een gouden plaat te halen. Ondertussen zijn dat er maar 10.000.”

Dat heeft ook impact op wat een artiest kan verdienen met de verkoop van muziek. “Voor 1 miljoen streams krijgt een artiest ongeveer 3.000 euro. Vroeger kostte een cd zo’n 10 euro. Een artiest heeft dus veel meer streams nodig om hetzelfde bedrag te verdienen.”

Het aantal platen dat je moet verkopen om een gouden plaat te ontvangen, wordt elk jaar verlaagd om toch nog een award te kunnen geven

De groep Bazart met een gouden plaat in 2016

Is streaming een probleem voor de muzieksector?

Streaming kent een sterke groei, intussen beslaat streaming al 60 procent van de markt in Vlaanderen. “Sinds vorig jaar is de streamingsector in Vlaanderen met 35 procent gestegen, terwijl de fysieke verkoop van platen met 25 procent is gedaald”, aldus van Buyten. “Streaming stijgt zo voor het eerst sinds lang sneller dan dat de fysieke verkoop daalt.”

Streaming stijgt voor het eerst sinds lang sneller dan dat de fysieke verkoop daalt

Algemeen is streaming positief voor de muziekindustrie. Maar ook een uitdaging, meent van Buyten. “Streaming brengt immers een nieuwe manier van werken met zich mee. In vergelijking met de platenverkoop vroeger wordt er via streaming veel minder snel geld verdiend wanneer je als artiest nieuwe muziek uitbrengt.”

Toen cd's nog alomtegenwoordig waren kon je als artiest op basis van de release van een cd meteen een mooi deel van de investeringen terugverdienen. “Nu moet je streams beginnen te tellen en verdien je niets op voorhand. Van zodra het uitkomt moet je luisteraars online naar je nummers zien te lokken”. Andere bronnen van inkomsten, zoals live optredens, blijven dan ook bijzonder belangrijk.

Wat is het verschil met Nederland?

In Nederland is streaming al langer dominant. Vlaanderen is bovendien met zijn zes miljoen potentiële klanten een stuk kleiner. Daardoor is het bijna onmogelijk geworden om de investeringen voor het maken van muziekvideo’s terug te verdienen via de streamingskanalen, zelfs voor grote namen. Maar ook in België is de streamingsector de laatste jaren sterk gegroeid en volgens Michel Van Buyten is de Vlaamse muziekindustrie al redelijk goed aangepast. “Alle artiesten omarmen het”, klinkt het.

Wat is de impact van de MIA’s op de platenverkoop?

De directe impact van een awardshow als de MIA’s op de verkoop blijkt toch eerder beperkt. De cd-verkoop van grote winnaar Angèle schiet allicht de volgende dag niet meteen de hoogte in. “Maar het belang van de MIA’s voor de hele industrie is toch reëel”, vindt Van Buyten. “Alles wordt in de aandacht gebracht. Het heeft dus zeker zijn waarde. Maar een heel directe impact op de platenverkoop is minder, zeker nu de streaming de bovenhand neemt.”

Het belang van een awardshow als de MIA's is toch reëel

Bekijk hier het gesprek met Michel Van Buyten in "De Markt": 

Video player inladen...