"Ik was de man die vrouwen aan hun zijde wilden en die mannen niet voor het hoofd stootte"

"Dag lady’s, kijk eens naar je man. Dan terug naar mij. Dan weer naar je man. En weer terug naar mij. Jammer genoeg lijkt hij niet op mij. Maar als hij zou stoppen met die naar vrouwen ruikende lichaamszeep en zou overschakelen op 'Old Spice', dan zou hij kunnen ruiken alsof hij mij zou zijn." Tien jaar geleden verbaasde toenmalige kelner, ex-american footballspeler en aspirant-acteur Isaiah Mustafa met nauwelijks een handdoek rond de lenden de wereld in een opmerkelijke reclameboodschap die onmiddellijk viraal ging. Tot groot jolijt van zowel Procter & Gamble, dat het lichaamsverzorgingsmerk 'Old Spice' op de markt bracht en het nu plots weer 'hip' zag worden, als van Mustafa die niet alleen voor de rest van zijn leven herkend zou worden als 'the Old Spice Guy' maar ook zijn acteercarrière een enorme vlucht voorwaarts zag nemen.

Het 30 seconden durende reclamefilmpje, getiteld "The man your man could smell like", werd voor het eerst uitgezonden op 4 februari 2010. In het filmpje werd de nodige ironie en humor verwerkt, waarbij Mustafa niet alleen zijn ontbloot bovenlijf toont in een badkamer, maar intussen ook in een zeilboot terechtkomt, tickets "die jij graag hebt" in diamanten doet veranderen en op een paard gehesen wordt ("I'm on a horse"). Intussen, 10 jaar later, klokt het filmpje op YouTube af op meer dan 57 miljoen views:

In de maand die volgde op de lancering van het Mustafa-filmpje, steeg de verkoop van 'Old Spice' drastisch - sommige media spreken zelfs van "meer dan verdubbelen" - , mocht de website 9 keer meer bezoekers ontvangen en bereikte het filmpje zelf met gemak de top 10 van best bekeken video’s op YouTube in februari 2010.

Het succes "beyond their wildest dreams" deed het bedrijf het concept nog meer uitdiepen, met YouTubefilmpjes waarin Mustafa zich rechtstreeks, ietwat nonchalant maar altijd zelfzeker, tot zijn klanten richtte, of waarin hij op gelijkaardige manieren andere verzorgingsproducten aanprees, of fotomodel Fabio uitdaagde die zijn rol wilde overnemen, of waarin hij dolde met "Brooklyn Nine-Nine"- acteur Terry Crews.

 'Old Spice'-bedrijfsleider James Moorhead: "In vorige campagnes waren vrouwen niet ons doelpubliek. Nu zijn we op zoek gegaan naar een manier om ook hen te bereiken. Het moest een reclamefilmpje worden dat zowel mannen als vrouwen aansprak. Op Facebook merkten we onmiddellijk het succes van de campagne: een kwart van de volgers bleek plots van het vrouwelijke geslacht te zijn. Omdat verzorgingsproducten nauwelijks een gespreksonderwerp zijn, hebben wij er dit keer humor aan toegevoegd. Waardoor het de interesse van het publiek wel aanwakkerde." (Los Angeles Times, maart 2010)

Creative director Iain Tait van reclamebureau Wieden+Kennedy, verantwoordelijk voor de 'Old Spice'-campagne: 'Onze strategie bestond erin om vanaf het begin YouTube en Twitter in te schakelen en ons niet te beperken tot de klassieke kanalen. YouTube omdat dat de plaats was waar video’s massaal bekeken werden. Twitter omdat iets er zo snel tot iets groots kon opgeblazen worden. Juist door Twitter konden we iets tijdelijks doen ontploffen. Natuurlijk moesten we daarbij beroep kunnen doen op een geweldig socialmediateam om dat allemaal te doen lukken." (FastCompany, juli 2010)

Isaiah Mustafa: "De meeste tijd bracht ik toen door achter de toog van het café waar ik werkte. Intussen probeerde ik het als acteur waar te maken. Op een dag sprak iedereen over een auditie voor een reclamefilmpje voor 'Old Spice'. Het leek alsof iedere collega aan die auditie meegedaan had. Een paar dagen later ben ik dan ook naar die auditie geweest. Ik vind niet dat die geweldig verlopen is. Maar ik had mijn best gedaan en dacht dat daarmee dat verhaal afgelopen was." ("Oprah: Where are they now?", juli 2016)

"Toch werd ik voor een 2e auditie uitgenodigd, samen met een 60-tal anderen die daar allemaal in bloot bovenlijf stonden terwijl ze hun zotte teksten uit het hoofd aan het leren waren. Mijn auditie duurde een uur, ik bleef er maar voor gaan. Ik was dus best tevreden. Toen ik dan eind 2009 een positief antwoord kreeg, was ik zo opgelucht. Eindelijk zou ik toch gedurende zeker een maand mijn rekeningen kunnen betalen." ("Oprah: Where are they now?")

"De 'Old Spice Guy' zegt eigenlijk veel dingen die een man ook zou willen zeggen, maar tegelijkertijd eigenlijk ook niet wil zeggen. Bovendien zegt hij dingen waarvan hij denkt dat een vrouw ze graag hoort. Maar hij bedoelt het allemaal met een knipoog. Hij heeft allerlei wilde ideeën, is gekneed als een soort Indiana Jones of James Bond en beseft dat maar al te goed." (Newsweek, december 2010)

“Het stoort me helemaal niet dat men me aanspreekt als die ‘Old Spice Guy’. Want alvorens ik hem was, was ik niet meer dan een kerel die vanuit zijn zetel op zoek was naar een job.” (Newsweek)

"Ik blijf me verbazen dat, wanneer ik naar een ander land reis, ik daar herkend word als woordvoerder van een merknaam. Dat is allemaal plezant. Maar eens weer thuis, beperkt men zich graag tot dat ene ding dat je kan en moet je de mensen toch steeds weer overtuigen dat je meer dan dat kan." (AdWeek, september 2019)

De nu 45-jarige Mustafa kreeg na het succes van de 'Old Spice'-campagne een rol aangeboden in de komedie "Horrible bosses" en er volgden terugkerende rollen in tv-series als "Charlie’s angels" en "Nikita". In 2016 wist hij een van de hoofdrollen te verzilveren in de tienerserie "Shadowhunters", die zowel een Teen Choice Award als een People’s Choice Award in de wacht sleepte. Vorig jaar was hij nog te zien als Mike Hanlon in het bioscoopsucces "It chapter two".