NMBS betaalt elk jaar 100.000 euro om reizigers met de hand te tellen

De NMBS betaalt elk jaar 100.000 euro om studenten en uitzendkrachten in te huren die treinreizigers moeten tellen. Met de hand. Dat blijkt uit een vraag van Kamerlid Christian Leysen (Open VLD) aan Mobiliteitsminister François Bellot (MR). Op die manier wil de NMBS bekijken waar er meer of minder treinen moeten worden ingelegd. Leysen vindt dat die telling digitaal kan, maar dat heeft een "hoge investeringskost", zegt Bellot, al loopt er een proefproject in twee stations. 

Sinds oktober 2017 trekt elk jaar een groep studenten en uitzendkrachten samen met spoorpersoneel naar onze treinstations om reizigers te tellen. Met de hand. Negen dagen lang wordt het aantal opstappende en afstappende reizigers in elk station en elke stopplaats op het net van de NMBS opgetekend. Daarnaast telt het spoorpersoneel ook reizigers doorheen het jaar. 

Die studenten en uitzendkrachten kosten de NMBS jaarlijks 100.000 euro. Dat zegt federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) na een vraag van Kamerlid Christian Leysen (Open VLD). Voor het overige spoorpersoneel is het telwerk een deel van "hun normale prestaties, waardoor er geen meerkost verbonden is aan deze taak", zegt de minister. 

Digitaal

"Het is belangrijk dat de NMBS een zicht krijgt op de reizigersstromen om de inzet van de treinen te optimaliseren en om de infrastructuur in stations reizigersvriendelijk te maken", zegt Leysen. "Maar treinreizigers manueel tellen is niet meer van deze tijd. Anno 2020 moeten er meer digitale oplossingen zijn." Leysen verwijst naar de metro in Londen en de Nederlandse treinen, waar met wifi wordt gewerkt om reizigers te tellen. 

Zo'n "automatisering" zou inderdaad zorgen voor "een grotere nauwkeurigheid", geeft Bellot toe. Maar aan die technologieën hangt ook een prijskaartje, zegt hij. Er loopt wel al een experiment in twee stations, waar wordt samengewerkt met Proximus.