Video player inladen...

Leger van Assad controleert na acht jaar opnieuw de M5-snelweg: de slagader van Syrië

In Syrië heeft het regeringsleger een erg belangrijke overwinning geboekt. Voor het eerst in acht jaar controleert president Bashar al-Assad nu de M5, de belangrijke autosnelweg tussen de grootsteden Damascus en Aleppo en een economische en strategische levenslijn van Syrië.

De voorbije weken heeft het leger van Assad een aantal grote overwinningen geboekt op de - veelal jihadistische - rebellen in de noordwestelijke provincie Idlib. Dat is het laatste grote bolwerk van de opstand tegen Assad en het regime wil daar nu, gesteund door Rusland en Iran, ook korte metten mee maken. 

Belangrijker dan de provinciehoofdstad Idlib zelf is de controle over de M5-autoweg, de strategisch belangrijke verbinding tussen de hoofdstad Damascus en de noordelijke grootstad Aleppo. Die weg is nu voor het eerst in acht jaar opnieuw volledig in handen van Assad. 

Meer nog: sinds enkele dagen heeft Assad ook Saraqib heroverd. Die stad is een belangrijk knooppunt tussen de eerder genoemd M5- en de M4-autosnelweg, die het centrum van Syrië verbindt met de havenstad Latakia aan de Middellandse Zee. Die weg is deels nog wel in handen van de rebellen. 

"De slagader van Syrië"

Wie die M5-weg controleert, controleert in feite ook het hart van Syrië. De weg loopt noord-zuid en verbindt alle grote industriële steden van het land waar ook het grootste deel van de bevolking woont. Vanuit Aleppo - voor de oorlog het economisch centrum van Syrië - loopt de weg via steden zoals Hama en Homs naar Damascus en dan verder via (het eerder al heroverde) Deraa, ooit de "wieg van de opstand" tegen Assad in 2011, in het zuiden van Syrië naar Jordanië.  (lees verder onder de foto)

Een tank van het leger van Assad bewaakt een positie nabij de M5-autoweg.
Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved

Noordwaarts vormt de M5 vanuit Aleppo de verbinding met Turkije, maar dat deel van de weg is nog in handen van pro-Turkse rebellen, die overigens gesteund worden door Turkse militairen. Daar heeft Assad dus voorlopig nog niet de greep over. Vanuit Aleppo loopt dan weer een andere hoofdweg oostwaarts, grotendeels door de Eufraatvallei naar de olievelden van Deir ez-Zor (nu nog in handen van de Koerden) en de Iraakse grens. (Lees verder onder de foto).

Petra, de rotsstad van de Nabateeërs, ligt zuidwaarts in het verlengde van de "Koningsweg" in Jordanië.

De M5 is dus van erg groot belang voor de greep van Assad op zowel grote bevolkingscentra als industriële gebieden die cruciaal zijn voor een mogelijke wederopbouw na de oorlog. De M5 volgt overigens een in de Oudheid zeer belangrijke handelsroute in het Nabije Oosten, de Koningsweg, die in Jordanië ten oosten van de Jordaanvallei en de Dode Zee afdaalt naar Amman, via de rotsstad Petra (ooit het handelscentrum van de Nabateeërs) en zo naar Aqaba aan de Rode Zee. Die route wordt al genoemd in de Bijbel en oude geschriften, maar was ook van groot belang voor Romeinen, Byzantijnen, kruisvaarders, moslimheersers en maakte deel uit van de oude pelgrimstocht van de hadj vanuit Damascus door het Nabije Oosten naar Medina en Mekka in Arabië. 

Herbekijk hieronder de reportage over de herovering van de belangrijke verkeersader in "Het Journaal":

Video player inladen...