Nieuwe prikklok voor huishoudhulpen: overmatige controle? Of verlossing?

Het dienstenchequebedrijf DCO uit het Limburgse Pelt lanceert de prikklok voor huishoudhulpen. De HomeTimer is een elektronisch toestelletje dat de werkuren van poetshulpen registreert. “Het is jammer dat het vaak niet meer in onderling vertrouwen kan”, zegt initiatiefneemster Leslie Stelten.

Het dienstenchequebedrijf DCO ontwikkelde de HomeTimer voor zijn eigen klanten, maar brengt het toestel ook op de markt. Het is een draagbaar registratietoestel dat ter beschikking wordt gesteld van klanten. “Het principe is heel simpel”, zegt Leslie Stelten van DCO in “De wereld vandaag”. “Zie het als een klokje dat je thuis kunt plaatsen wanneer de huishoudhulp actief is. Het is de huishoudhulp die inlogt en daarna op start en stop moet drukken bij het begin en einde van haar of zijn werk. ’s Avonds kan de klant dan zien hoelang er gewerkt is. Tegelijk kan de huishoudhulp aantonen hoelang er gewerkt is.”

Dringend nodig

De HomeTimer wil tegemoetkomen aan een vorm van wantrouwen bij klanten van dienstenchequebedrijven. Met de regelmaat van de klok krijgen de bedrijven al dan niet correcte klachten over huishoudhulpen die niet het afgesproken aantal werkuren doen.  “Er was dringend een middel nodig om een eind te maken aan de beweringen of vermoedens, of de discussies die eruit voorkomen”, legt Leslie Stelten uit.

De nood is blijkbaar groot in de sector. Er bestaan klanten die de werkuren in de gaten houden via het alarmsysteem. Zelfs camera’s worden ingeschakeld. “Het is inderdaad jammer dat het vaak niet in onderling vertrouwen meer kan”, vindt Stelten. “Wij willen onze eigen huishoudhulpen met dit toestel verlossen van de negatieve vermoedens omtrent hun beroep. Het moet net een positief beeld geven van deze mensen. Het gebeurt bijvoorbeeld vaak dat klanten nog extra werk vragen buiten de uren. De poetshulp kan dan meteen naar de uren op de timer wijzen.”

Bij DCO is de HomeTimer voorlopig niet verplicht. De klant en de poetshulp maken onderling de afspraken. Leslie Stelten: “Het toestel wordt niet gebruikt waar er al jaren in vertrouwen wordt gewerkt. We hebben tot nu nauwelijks opmerkingen gekregen.”

Sector gebaseerd op vertrouwen

Veel minder enthousiasme is er bij vakbond ABVV. “We vrezen dat dit soort toestellen wel eens veralgemeend zou kunnen worden en dat het wantrouwen in de hele sector zal vergroten”, meent federaal secretaris Issam Benali. “De discussie rond controle van poetsvrouwen is heel oud. We zien ze ook telkens weer opduiken als de prijzen van dienstencheques verhogen. Maar men moet weten: er zijn 150.000 poetshulpen voor meer dan een miljoen klanten, en meestal loopt het goed.”

Dit is met een kanon op een mug schieten

ABVV-secretaris Benali benadrukt dat vertrouwen een essentieel element is waarmee zorgvuldig omgegaan moet worden. “De hele dienstencheque­sector is al 15 jaar gebaseerd op vertrouwen. Dat is nodig want je laat iemand binnen in je huishouden. We vrezen dat deze prikklok een kanon is waarmee op een mug wordt geschoten. Dit bedreigt precies dat broodnodige vertrouwen."

"Als het dan toch verkeerd loopt, dan organiseren we beter de dialoog. En als huishoudhulpen dan toch te veel belast worden door hun klanten, moet het dienstenchequebedrijf zijn verantwoordelijkheid nemen. Huishoudhulpen moeten weerbaarder gemaakt worden. Daarvoor is de juiste vorming nodig.”

Meest gelezen