BELGA/VIDAL

10 jaar na treinramp Buizingen, brandweerman Rudy Dewinter: "De rinkelende gsm's in die verhakkelde wagons vergeet ik nooit meer"  

Zaterdag is het tien jaar geleden dat de treinramp van Buizingen plaatsvond, een van de zwaarste treinrampen in België. Twee treinen botsen op elkaar in de kleine deelgemeente van Halle. Daarbij vielen 19 doden en 310 gewonden. Rudy Dewinter van de brandweer van Halle was als een van de eersten ter plaatse. "Wat me vooral bijblijft is het rinkelen van gsm's in de gecrashte treinwagons. Allemaal telefoontjes van mensen die hoopten op een antwoord van een vermist familielid."

Zaterdagochtend, 15 februari 2010.  Het is de eerste dag van de krokusvakantie wanneer het noodlot toeslaat. Vlak bij het station van Buizingen botsen om 8.28 uur twee treinen frontaal op elkaar. De ravage is enorm, het aantal slachtoffers hoog: 19 doden en 310 gewonden.  Brandweerman Rudy Dewinter is die ochtend van dienst. Hij komt als één van de eersten ter plaatse. 

Enorme ravage

"Ik was van wacht die dag. We kregen een oproep binnen over een ongeval met een trein, een wagon zou gekanteld zijn. Meer wisten we nog niet.  Maar toen we toekwamen zagen we meteen hoe groot de ravage was. Palen met bedrading waren geknakt, wagons ontspoord."  

Rudy gebruikt de wapenstok van een agent en verbrijzelt daarmee een ruit van een gekantelde wagon. "Zo ben ik dan naar binnen gekropen. Ik zag meteen gewonde mensen. Sommige lichtgewond, andere zwaargewond. We zijn uren bezig geweest met die mensen te evacuëren."

Lees verder onder de foto.

BELGA/DOPPAGNE

Rinkelende gsm's

Gewonden worden in eerste instantie naar het station van Halle gebracht. Van daaruit worden de gewonden naar zowat alle ziekenhuizen in de omgeving gebracht. "Eens de gewonden weg, konden we beginnen met de berging van de doden. Dat deden we samen met de politie. Dat was niet gemakkelijk, maar het is het andere plaatje van onze job. Allemaal mensen die 's ochtends gewoon naar hun werk vertrokken." 

Wat Rudy het meeste is bijgebleven is het rinkelen van gsm's in de verhakkelde wagons. "Familieleden en vrienden hoopten toch nog een antwoord te krijgen van een vermist persoon. Verschrikkelijk. Dat is echt iedereen bijgebleven. De collega's spreken daar nog altijd over. "

Jarenlang proces, infrabel in beroep

Wat volgt is een jarenlang onderzoek naar de ramp. Pas in december 2019 volgt een uitspraak. De politierechtbank in Brussel verklaart de NMBS en Infrabel  schuldig voor de treinramp in Buizingen. De NMBS en Infrabel krijgen elk 550.000 euro boete, waarvan de helft met uitstel voor Infrabel. Infrabel gaat in beroep tegen zijn veroordeling. Daardoor dreigt de zaak te verjaren. Volgens het parket zou dat in augustus van dit jaar gebeuren. Als er dan geen definitieve uitspraak is, gaat Infrabel vrijuit. De NMBS laat weten dat ze niet in beroep gaat, en zich dus bij haar veroordeling neerlegt.