Radio 2

Circulatieplan Leuven nu helemaal van kracht na laatste aanpassingen

Met enkele laatste aanpassingen is het circulatieplan van Leuven nu helemaal van kracht. Om doorgaand verkeer te weren was de binnenstad eerder al ingedeeld in vijf zones. Met nieuwe aanpassingen in de Vaartkom, aan het Sint-Jacobsplein en in de Ravenstraat zijn nu de laatste achterpoortjes gesloten.  

Vier jaar geleden begon Leuven met het invoeren van een nieuw circulatieplan. Bedoeling was om al het doorgaand verkeer uit de binnenstad te houden. De stad werd ingedeeld in vijf zones en een reeks knippen belet sindsdien dat je met de auto dwars door het centrum van de stad kan rijden. 

Vaartkom

Een laatste reeks maatregelen moet het circulatieplan nu verfijnen. Zo zal er geen doorgaand verkeer meer mogelijk zijn aan de Vaartkom. Een nieuwe knip zal het autoverkeer op het Engelsplein tegenhouden. De bussen van de Lijn en de elektrische shuttlebus mogen wel nog door. 

De stad pakt ook het sluipverkeer aan het Sint-Jacobsplein aan door knippen in de Pelgrimstraat en in de Wagenweg, ter hoogte van de Brusselsestraat.  Het wordt tot slot voor auto's ook onmogelijk om vanuit de Ravenstraat de Tiensestraat in te rijden. Die regeling was te gevaarlijk voor de fietsers en voetgangers in de Tiensestraat. 

Meer leefbaarheid

Het Leuvense stadsbestuur maakt zich sterk dat het circulatieplan de leefbaarheid in de stad sterk heeft verbeterd. Het aantal auto's in het centrum is met bijna 20 procent afgenomen, zo blijkt uit tellingen van mei 2019. Tegelijk is het aantal fietsers in de binnenstad op weekdagen met 44 procent toegenomen. De laatste aanpassingen gebeuren in de loop van de komende weken.