Radio 2

Alle vissersschepen krijgen een tweede reddingsvlot

Alle vissersschepen aan de Belgische kust zullen een tweede reddingsvlot krijgen. Nu hebben de meesten maar één vlot. Maar een vlot aan beide zijden van het schip is belangrijk in noodgevallen. Als een schip kapseist, kan het gebeuren dat één vlot geblokkeerd raakt. Daarom is het belangrijk dat vissers in nood nog een beroep kunnen doen op het tweede reddingsvlot.

Af en toe gebeuren er jammer genoeg nog altijd ongevallen in de visserij. Vlaams minister van Zeevisserij Hilde Crevits (CD&V) investeert daarom in extra reddingsmiddelen voor de veiligheid van de bemanning van de vissersvaartuigen. Samen met het Zeevissersfonds en de reders komen er investeringen in extra reddingsvlotten en noodradiobakens aan boord van de schepen. Het gaat om een gezamenlijke investering van ruim 450.000 euro.

Meer kans op redding bij kapseizen

Luc Louwagie uit Nieuwpoort was vroeger visser en werkt nu voor het Zeevisserijfonds, een samenwerkingsverband van reders en vakbonden. "Ongevallen in de visserij kunnen we nooit helemaal uitsluiten maar we doen er alles aan om de risico's te verkleinen. Deze maatregel vermindert aanzienlijk het risico dat bij kapseizen of water maken geen vlot vrijkomt."

Reddingsdiensten sneller op de hoogte

Vlaams minister van Zeevisserij Hilde Crevits: “Naar aanleiding van een aantal ernstige incidenten met vissersvaartuigen op zee komen er ook meer toestellen om in nood de reddingsdiensten te verwittigen. Hierdoor kunnen we voorkomen dat er geen noodsignaal uitgestuurd wordt.”

Dat noodsignaal uitsturen gebeurt met een radiobaken dat automatisch een signaal naar het controlecentrum stuurt als er iemand in zee terecht komt. Via dat signaal wordt de positie van het vaartuig getraceerd en kunnen de reddingsdiensten snel worden verwittigd.

Meest gelezen