Video player inladen...

100, 101, 112, 1722 en 1733: wanneer moet je nu precies welk (nood)nummer bellen?

Stormdepressie Dennis brengt stevige rukwinden en flink wat regen mee. Lokaal is het niet helemaal uitgesloten dat er schade zal vallen en/of dat er iemand hulp nodig zal hebben. 101, 112, 1722 of 1733. Raak jij nog wijs uit alle hulplijnen en noodnummers? Wij zetten het op een rijtje.

  • 100: Brandweer en ambulance
    Dit bel je bij brand, een ernstig ongeval met gewonden of dringende hulp van medische aard.
  • 101: Politie
    Dit bel je voor dringende politiehulp: bij een ernstig ongeval met gewonden, bij een verdachte situatie, als je getuige of slachtoffer bent van een inbraak (voor niet-dringende politiehulp neem je contact met het plaatselijke politiekantoor).
  • 112: Europees noodnummer voor dringende hulp
    Het nummer 112 bel je bij een noodsituatie. Je komt terecht bij de provinciale 100-centrale van de hulpdiensten, die de politie, de brandweer of een medisch team ter plaatse kunnen sturen. Op termijn zal 112 de nummers 100 en 101 vervangen.
  • 1722: Nummer voor niet-dringende noodgevallen
    Je belt 1722 voor niet-dringende zaken waarbij je de hulp van de brandweer nodig hebt, maar waarbij niemand in levensgevaar is, zoals storm- of waterschade.
    Het nummer wordt enkel geactiveerd bij extreem weer, op basis van voorspellingen van het KMI. Het is de bedoeling om de noodnummers voor dringende hulp (100, 101, 112) te ontlasten, zodat zij mensen in levensgevaar of in noodsituaties snel kunnen helpen.
    1722 is een betaalnummer. In plaats van 1722 kan je ook rechtstreeks contact opnemen met het brandweerkorps van je gemeente.
  • 1733: Wachtdienst voor huisartsen
    Wie 's avonds, 's nachts, in het weekend of op feestdagen een huisarts nodig heeft voor medische problemen die niet kunnen wachten tot het spreekuur van je eigen dokter, kan 1733 bellen.
    Dit nummer is nu al in gebruik in heel wat gemeenten in ons land, vanaf volgend jaar zal dat overal in België zo zijn. De nummers van lokale wachtdiensten zullen aan 1733 gekoppeld worden.
    Je krijgt een operator van de noodcentrale aan de lijn, die op basis van de gezondheidsklachten de patiënt verwijst naar de lokale wachtdienst, de eigen huisarts of de spoeddienst.
    Je betaalt een zonaal tarief, er worden geen extra kosten aangerekend.

Wat zeg je als je een noodnummer (100, 101, 112) belt?

Als je dringende hulp nodig hebt, is het belangrijk dat de operator aan andere kant van de lijn de juiste informatie doorkrijgt. Dit wil hij of zij van jou weten om de situatie correct in te schatten:

  • Locatie, met zoveel mogelijk details: gemeente, straat, huisnummer, kruispunt, kilometerpaal, praatpaal, speciale toegang...
  • Wat is er precies aan de hand: brand, ongeval, agressie, inbraak, hartaanval...
  • Zijn er mensen in gevaar en/of zijn er gewonden, en hoeveel?
  • Wie ben je? Als je niet belt vanop de plaats van het incident, vermeld je dat ook.

Als je een noodnummer belt, wacht rustig het antwoord af en haak niet in voor de operator zegt dat dat mag. Hou ook je telefoonlijn vrij, zodat de operator je kan terugbellen als hij meer informatie nodig heeft. Als de situatie zou verergeren of verbeteren, bel dan terug naar de noodcentrale om dit mee te delen.

Als je per ongeluk een noodnummer belt, hang dan niet op en zeg aan de operator dat alles in orde is. Zo weet hij of zij dat er geen noodgeval is.

Andere (nood)nummers voor specifieke problemen

  • Antigifcentrum: 070 245 245
    Voor alle dringende vragen over vergiftigingen
    Gratis, 24 uur op 24 bereikbaar
  • Awel (Kinder- en jongerentelefoon): 102
    Voor alle kinderen en jongeren met een vraag, een verhaal, een probleem
    Gratis, elke dag bereikbaar van 16 tot en met 22 uur, op woensdag al vanaf 14 uur
  • Card Stop: 070 344 344
    Om betaalkaarten en andere betaalproducten zoals maaltijdcheques, mobiele betaalapps te laten blokkeren bij vermoeden van verlies of diefstal
    0,30 cent per minuut, 24 uur op 24 bereikbaar
  • Child Focus: 116 000
    Om een verdwijning, een internationale kinderontvoering door een ouder of een situatie van seksuele uitbuiting van een minderjarige te melden, een onrustwekkende verdwijning van een 18- tot 24-jarige te melden, of om informatie over vermiste personen door te geven
    Gratis, 24 uur op 24 bereikbaar
  • Diabetes infolijn: 0800 96 333
    Voor vragen over diabetes
    Gratis,  elke werkdag van 9 tot 15u, behalve op dinsdagvoormiddag
  • Doc Stop: 00800 2123 2123
    Om een identiteitskaart of Belgisch paspoort te blokkeren na verlies of diefstal
    Gratis, 24 uur op 24 bereikbaar
  • Druglijn: 078 15 10 20
    Voor alle vragen over drank, drugs, pillen en gokken, informatie, een eerste advies of adressen voor hulp en preventie
    Tarief van een gewoon gesprek naar een vast nummer, bereikbaar van maandag tot vrijdag van 10 tot 20 uur
  • Gasgeur of gaslek melden: 0800 65 0 65 of 0800 19 400
    Wie een gasgeur opmerkt, kan terecht bij zijn netbeheerder voor aardgas: Fluvius (0800 65 0 65) in Vlaanderen of Sibelga (0800 19 400) in Brussel
    Gratis, 24 uur op 24 bereikbaar
  • Lumi (Holebifoon): 0800 99 533
    Voor iedereen die vragen heeft over gender en seksuele voorkeur
    Gratis, bereikbaar op maandag, woensdag en donderdag van 18.30 uur tot 21.30 uur
  • Kankerinfo (Kankerfoon): 0800 15 800
    Voor alle vragen van praktische, medische, emotionele of sociale aard, voor iedereen die van ver of dichtbij met kanker geconfronteerd wordt
    Vragen worden beantwoord door artsen, psychologen, maatschappelijk assistenten en verplegend personeel
    Gratis, bereikbaar elke werkdag van 9 tot 18 uur
  • Hulplijn geweld, misbruik en kindermishandeling: 1712
    Voor wie vragen heeft of wil praten over (lichamelijk, psychisch, economisch of seksueel) geweld, misbruik en kindermishandeling, zowel slachtoffers, getuigen als daders
    Gratis, bereikbaar van maandag tot vrijdag van 9 tot 17 uur
  • Rode Kruis: 105
    Voor wie in niet-dringende situaties een ziekenwagen nodig heeft: je kan er een ambulance reserveren voor als je binnenkort vervoer nodig hebt naar het ziekenhuis, rusthuis of thuis, als je alleen liggend of halfliggend vervoerd kan worden.
  • Tele-Onthaal: 106
    Voor wie nood heeft aan een gesprek over grote problemen of kleine zorgen
    Gratis, 24 uur op 24 bereikbaar
  • Vlaamse infolijn: 1700
    Het eerste aanspreekpunt voor burgers, bedrijven en organisaties met vragen aan de Vlaamse overheid
    Gratis, elke werkdag bereikbaar van 9 tot 19 uur
  • Wachtdienst apotheken: 0903 99 000
  • Wachtdienst algemeen tandartsen: 0903 39 969
    Voor spoedgevallen tijdens weekends en op feest- en brugdagen
    1,5 euro per minuut, bereikbaar tussen 9 en 18 uur
  • Zelfmoordlijn: 1813
    Voor wie met vragen zit rond zelfdoding en voor mensen uit hun omgeving
    Gratis, 24 uur op 24 bereikbaar

Meest gelezen