Video player inladen...

Dag van de Academies richt de spotlight op deeltijds kunstonderwijs

Vandaag is het de "Dag van de Academies". Op die dag zetten de Vlaamse en Brusselse academies het deeltijds kunstonderwijs in de verf. Het aantal leerlingen van de academies neemt zoals elk jaar toe; 1 op 5 van de lagereschoolkinderen volgt inmiddels kunstonderwijs aan een academie.  

Vandaag  openen academies voor het deeltijds kunstonderwijs (DKO) overal in Vlaanderen en Brussel hun deuren voor het grote publiek. Zo zet het deeltijds kunstonderwijs zichzelf een hele dag in de verf. De leerlingen van de academie, voornamelijk kinderen, kunnen zo tonen wat ze geleerd en gemaakt hebben. In academies van oost tot west vind je op 15 februari concerten, tentoonstellingen, workshops en opendeurdagen.  

Deze editie heeft als thema STEAM. Dat verwijst naar de klassieke wetenschappelijke richtingen STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) waar nu ook de A van art een plaats in krijgt. Zo willen de academies aandacht vestigen op hoe kunst aan de basis ligt van vernieuwende technologie of wetenschappelijke evoluties, door te zorgen voor probleemoplossend, creatief en kritisch denken. “Rond dat centrale thema gaan de academies op een diverse manier lokaal aan de slag”, vertelt Bart Jonckers, voorzitter van de Werkgroep Dag van de Academies. “De vele projecten tonen hoe complementair kunst en wetenschap in feite kunnen zijn.”

De projecten tonen hoe complementair kunst en wetenschap kunnen zijn

Bart Jonckers, voorzitter werkgroep Dag van de Academies

1 op 5 lagereschoolkinderen gaat naar de academie. Dat blijkt uit de cijfers die OVSG, De Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten, deze week publiceerde. Het aantal leerlingen van het deeltijds kunstonderwijs neemt ook elk jaar toe. Dit jaar stijgen de leerlingencijfers in Vlaanderen en Brussel tot 204.754 leerlingen verspreid over de 168 academies. Dat is een toename met 2,7 %.  

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...

Meest gelezen