Video player inladen...

Geplaagde "e-gates" op Zaventem al na 5 jaar aan vervanging toe: "Kinderziektes zijn al die jaren blijven zeuren"

De "e-gates", de elektronische poortjes op de luchthaven van Zaventem, moeten al na 5 jaar opnieuw worden vervangen. Dat schrijft Het Nieuwsblad. De poortjes - kostprijs: 2,4 miljoen euro - moesten de luchthaven helpen beveiligen. Maar voor de politie zijn ze al jaren meer een last dan een lust.

We schrijven 10 juli 2015: in aanwezigheid van toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon en zijn N-VA-collega Theo Francken worden de nagelnieuwe "e-gates" op Brussels Airport ingehuldigd

Die slimme poortjes moeten tegelijk de beveiliging op de luchthaven verzekeren en het werk van de politie vergemakkelijken. De poortjes controleren je paspoort en gezicht en gaan enkel open als alles klopt. Kostprijs van het nieuwe systeem: 2,4 miljoen euro, betaald door de federale politie en de luchthaven.

Archiefbeeld van 10 juli 2015: in aanwezigheid van toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon en zijn N-VA-collega Theo Francken worden de "e-gates" op Brussels Airport ingehuldigd.

In het nieuws, amper twee dagen na de lancering: de e-gates op Zaventem zijn defect. Beetje gênant, maar niemand die er op dat moment echt zwaar aan tilt. "Kinderziektes", "een testfase", klinkt het.

Nog harder trappen

"Maar die kinderziektes zijn al die jaren blijven zeuren", vertelt ons Carlo Medo, de voorzitter van de politievakbond NSPV. In 2017 trekken de politievakbonden publiekelijk aan de alarmbel, omdat de poortjes erg vaak haperen en dat op drukke dagen voor overlast bij reizigers en politiemensen zorgt.

"Sinds 2015 zeggen de politievakbonden al: 'let toch maar goed op met dat systeem, want dat geeft veel foutmeldingen'", weet Medo. "Dan gaat het over poortjes die niet opengaan als dat zou moeten, gezichten die niet herkend worden door het systeem, identiteitskaarten die niet worden ingelezen."

Hij vergelijkt het met een elektrische fiets die trapondersteuning moet geven, maar waarbij na aankoop blijkt dat je even hard of soms nog harder moet trappen om vooruit te geraken.

De politieagenten zijn soms niet meer dan de techniekers van dienst en dat kan niet de bedoeling zijn
Carlo Medo, voorzitter politievakbond NSPV

"Als je iets automatiseert, moet dat ook echt werken. In de praktijk is dat niet het geval en moet een politieman heel vaak tussenkomen. Dan is hij niet meer dan een technieker van dienst en dat kan niet de bedoeling zijn. Bovendien: als reizigers worden tegengehouden, terwijl er niks aan de hand is, is dat hoogst vervelend."

Herbekijk hier de journaalreportage: (lees voort onder de video)

Video player inladen...

Nieuwe aanbesteding

De federale politie bevestigt dat ze een aanbestedingsprocedure heeft opgestart om een nieuw beveiligingssysteem aan te kopen, "dat performanter moet werken". Die poortjes zullen dan ook ineens moeten dienen voor de luchthaven van Charlerloi en het Zuidstation in Brussel. 

Het is nog niet bekend wanneer die nieuwe "e-gates" er zullen zijn of hoeveel ze deze keer zullen kosten.

Meest gelezen