Video player inladen...

115.000 containers minder in Antwerpen door coronavirus: "Impact kunnen we dit jaar niet meer goedmaken"

De havens van Antwerpen en Zeebrugge zullen dit jaar een gevoelige tik krijgen als gevolg van de uitbraak van het coronavirus in China. Na zeven dikke jaren van groei, verwacht Antwerpen 7 procent minder containertrafiek van en naar China ten opzichte van recordjaar 2019. Dat zijn 115.000 containers minder. “Als de situatie langer aanhoudt, kan dit zelfs nog verhogen”, zegt havenwoordvoerder Barbara Janssens.

De scheepvaart over de hele wereld - en dus ook in België - krijgt zwaar te lijden onder de uitbraak van het coronavirus in China. De containertrafiek in de grootste Chinese havens is met zo’n 20 procent teruggevallen. Dat is niet alleen een groot probleem voor de Chinese scheepvaart, maar ook voor de Belgische.

“De impact op de logistieke keten is enorm”, zegt Barbara Janssens van Port of Antwerp. “De impact is veel groter dan bij SARS in 2002 omdat de Chinese economie nu vier keer zo groot is als toen, en veel meer verbonden met de wereld.”

Fabriek van de wereld

China is in de afgelopen decennia dé fabriek van de wereld geworden en dat zie je ook in de top van drukste havens ter wereld: maar liefst 7 havens uit de top 10 zijn Chinese havens. Antwerpen staat in de wereldwijde ranglijst op een 14e plaats en heeft zijn groei van de afgelopen jaren mede te danken aan de toenemende Chinese trafiek, voornamelijk containertrafiek.

De containertrafiek tussen Antwerpen en China groeide vorig jaar 16 procent, tot 1,39 miljoen containers. Door de gevolgen van het coronavirus zal dat cijfer dit jaar bijlange na niet gehaald worden. 

“Als we ervan uitgaan dat we over heel 2020 beschouwd de totale trafiek van één maand verliezen, dan zullen er 115.000 standaardcontainers (dat zijn 57.500 grote zeecontainers) minder verscheept worden, oftewel 7 procent minder containertrafiek van en naar China ten opzichte van 2019”, vreest de havenwoordvoerder. “En als de situatie langer aanhoudt, kan dit zelfs nog verhogen.”

Gevolgen pas later

Voorlopig worden er in de haven van Antwerpen nog onverminderd containers uit China gelost. Pas begin maart zullen ze dat in de dokken beginnen te merken, omdat er maar sinds kort minder schepen vanuit de Chinese havens vertrekken. 

Bij het Antwerpse havenbedrijf gaat men ervan uit dat de Chinese scheepvaart pas ten vroegste midden maart opnieuw op stoom zal komen. Maar de opgelopen achterstand zal naar alle waarschijnlijkheid dit jaar niet meer goedgemaakt kunnen worden. “Dit komt door de enorme tekorten aan vervoerscapaciteit die er zullen zijn om de pieken van de heropstart weerop te vangen, zowel binnen China als van en naar China."

Europese gevolgen

“Dit toont duidelijk de grote impact van disrupties zoals een virus in de wereldwijde logistieke keten”, stelt havenwoordvoerder Janssens vast. Dat er de komende tijd in Antwerpen minder containers verscheept zullen worden, zullen ze ook elders in Europa voelen. 

“De haven van Antwerpen is immers een hub in Europa waar goederen en containers op andere schepen, treinen en vrachtwagens worden geladen om naar het hinterland te brengen.” Concreet zullen bedrijven ondervinden dat er minder Chinese goederen worden aangevoerd. Anderzijds zullen exporterende bedrijven problemen hebben om hun producten - denk bijvoorbeeld aan machine-onderdelen - op tijd in China te krijgen.

Zeebrugge

Naast Antwerpen zal ook de haven van Zeebrugge de gevolgen dragen van de coronacrisis.  Bij de CSP-containerterminal zijn er in maart al twee aankomsten en drie vertrekken van schepen uit China geschrapt. En er kunnen er nog meer volgen. 

De containerterminal in Zeebrugge is erg afhankelijk van China, dus voor Zeebrugge weegt het extra zwaar door, meer dan in Antwerpen, zegt Carla Debast van CSP. 

Tijdelijke werkloosheid en waarborgen

In een reactie zegt Vlaams minister van Economie en Werk Hilde Crevits (CD&V) voorop dat inperken van gezondheidsrisico's voorop staat.  Tegelijk herhaalt ze dat federaal minister van Werk en partijgenote Nathalie Muylle beslist heeft dat bedrijven die in moeilijkheden komen door het coronavirus een beroep kunnen doen op tijdelijke werkloosheid.  Bovendien kunnen Vlaamse bedrijven een beroep doen op waarborgen van de Vlaamse overheid om een moeilijke periode te overbruggen.

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...

Bekijk hier de reactie van minister Crevits:

Video player inladen...

Coronavirus/Covid-19