Getty Images

Je kan er haast niet naast kijken: actrice Jennifer Aniston is werkelijk "all over the place". Hoe komt dat?

Open sociale media of klik op een showbizzsite, en je ziet haar gezicht opduiken: Jennifer Aniston is alomtegenwoordig. Deze week stond ze op haar 51e speels uitdagend op de cover van een Amerikaans magazine, vorige maand liet ze samen met haar ex Brad Pitt het internet "ontploffen". "De actrice is sinds oktober aan een ware revival of heropleving bezig", zegt ook VRT-filmkenner Ward Verrijcken. Hoe komt dat? Met dank aan Netflix, haar berekend brave imago, de strategische stap naar Instagram, het zakelijke instinct van collega Reese Whiterspoon met "The morning show", én een liefdessprookje waarin mensen geloven. 

1. Jongeren ontdekken haar via Netflix

Ze werd dinsdag 51 jaar, Jennifer Joanna Aniston. Eenenvijftig. Op een leeftijd dat het in Hollywood duwen en trekken is voor een rol met wat vlees aan, staat ze meer dan ooit in de schijnwerpers. Aniston brak door als Rachel Green in "Friends". De Amerikaanse sitcom over zes vrienden uit New York die van 1994 tot 2004 liep en immens populair was, ook bij ons.

Er kwamen herhalingen op tv en later pikten streamingdiensten "Friends" weer op. Het bleef niet alleen een succes bij nostalgische dertigers en veertigers, ook jongere generaties raakten en raken eraan verknocht. "Vergeet niet dat een grote speler als Netflix de afleveringen aanbiedt. Dat is voor een stuk de revival geweest van Aniston. Rachel Green is ook populairder dan de twee andere vrouwelijke personages in "Friends", Phoebe Buffay en Monica Geller", legt Ward Verrijcken uit.

Jennifer Aniston kreeg eerst de rol van Monica Geller in "Friends" maar paste daarvoor.
Supplied by Capital Pictures

In de VS, zo blijkt uit onderzoek, is Netflix het op drie na meest geliefde merk bij jongeren. Het is vooral een jonger publiek dat lineaire tv (dat betekent tv kijken wanneer het programma wordt uitgezonden) laat voor wat ze is en naar streaming overschakelt. Jongeren ontdekken en kennen la Aniston nu, een gegeven dat weinige sterren haar hebben voorgedaan.

En dat "herontdekt" worden zal nog even kunnen duren. Netflix stopt dan wel met "Friends" aan te bieden in de VS, maar de 10 seizoenen en 236 afleveringen van "Friends" verhuizen dit jaar naar de nieuwe streamingdienst HBO Max.  

2. Ze is braaf, de media hebben dat graag

Aniston werd na de serie "Friends" gevraagd voor filmrollen. Misschien doen "The break-up", "Marley & me", "Along came Polly" of "Rock star" nog ergens een belletje rinkelen? Films die op weekendavonden op de Vlaamse buis durven passeren. Maar niet dé grote kaskrakers. Luchtig vermaak. En telkens romcoms (romantische komedies), typisch voor Aniston. Waarin ze het lieve, brave meisje speelt dat verzeild geraakt in hilarische situaties met af-en-aanrelaties. Onze filmkenner Ward Verrijcken schenkt haar graag de titel van absolute "romcomprinses".        

Het brave imago maakt haar bij het grote publiek geliefd. Aniston beseft dat ten volle en trekt dat imago ook door op de rode loper en in interviews. "Ze is zowat de Doris Day van haar generatie, de "girl next door". Ze is nooit de slechterik, ze doet niets fouts of gewaagds. Daardoor vinden de mensen haar nóg sympathieker", zegt hoogleraar Communicatiewetenschappen Hilde Van den Bulck ons vanuit de VS. Dat bevestigt ook Ward Verrijcken die Aniston een aantal keer kon spreken. "Ze is berekend voorzichtig. Daar is natuurlijk niets mis mee."

"America's sweetheart" schrijft Interview Magazine deze week bij een artikel met haar ter gelegenheid van haar 51e verjaardag. "Het is exact hoe (Amerikaanse) media haar neerzetten. Die houden er nu eenmaal van om verhalen te brengen met de "goeie" en de "slechte" in", stelt Van den Bulck.

De truken van de foor, waarin pers en Aniston elkaar gevonden hebben. Van den Bulck omschrijft het als "een wisselwerking". Die bestaat al heel lang, zelfs. Zo heeft Aniston nooit met modder gegooid naar Angelina Jolie. Jolie is de actrice en vrouw voor wie Brad Pitt viel tijdens de opnames van "Mr. and Mrs. Smith". Aniston en Pitt werden op dat moment nochtans het gouden Hollywoodkoppel genoemd, ze waren vier jaar gehuwd.  Bij de scheiding in 2005 werd Jolie in de pers als de "donkerharige slechte" afgeschilderd. Ze had Pitt "afgesnoept". 

"Jolie was vroeger de alternatieve en de vrouw van de extremen. Dat zijn diepe stereotypen, bijna archetypen, die blijkbaar blijven werken en waarbij vrouwen tegen elkaar worden uitgespeeld. Zelfs de kwaliteitspers brengt die verhalen, want wij klikken erop", aldus Van den Bulck.  

3. Strategisch én sterk op Instagram

Jennifer Aniston deed jarenlang niet mee aan Instagram. En op 15 oktober 2019 is er "plots" een officieel Instagram-account. Aniston plaatst daar een korrelige selfie op met de andere acteurs van "Friends". Nooit eerder bereikte een account op Instagram zo snel één miljoen volgers. Aniston had er slechts iets meer dan 5 uur voor nodig, een maand later had ze al 20 miljoen volgers. 

Dat Aniston de stap naar Instagram zette, heeft te maken met de nieuwe reeks "The morning show" die amper twee weken later op Apple TV+ werd gelanceerd. Strategisch slim gezien.

Bovendien is Aniston goed bezig op Instagram. Ze wordt geapprecieerd door haar volgers. Eef Vicca die werkt voor Factory PR, een van de grootste communicatiebureaus in New York, noemt het profiel van Aniston op Instagram één van de beste voorbeelden van authenticiteit. En authenticiteit scoort, ook al is ze minuscuul berekend. "Met selfies waarbij de celebrity ongeschminkt in zijn of haar natuurlijke habitat vertoeft. Of een ongefilterde blik gunt achter de schermen", aldus Vicca.

Achter sterren op sociale media zit vaak een communicatiebureau of een persoonlijke assistent waarbij enkele weken op voorhand wordt bedacht wat en wanneer zou kunnen gepost worden. (lees hier het mechanisme erachter)

4. Met dank aan Reese en "The morning show"

Actrices boven de 40 hebben tegenwoordig door dat ze in Hollywood niet smijten met veel rollen-met-diepgang. Het moet nú gebeuren bij de nieuwe streamingplatformen waar er een gigantische markt is voor films en series, én interessante(re) vrouwenrollen.

Want om het met de woorden van Reese Witherspoon te zeggen: "Eens de 35 voorbij, belt geen enkele filmstudio je nog". De "Legally blonde"-actrice nam het heft in eigen handen en voorziet zichzelf en andere vrouwen tegenwoordig van werk. Witherspoon (43) is producer, speelde onder meer de bejubelde serie "Big little lies" klaar en ging in zee met Aniston voor de serie "The morning show" op Apple TV+.

Witherspoon-Aniston, een zakelijke topsamenwerking.
Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved

""The morning show", is sinds 1 november hét vlaggenschip van de streamingdienst Apple TV+", zegt Ward Verrijcken. "Het is een tiendelige reeks over de machtsstrijd die losbarst achter de schermen van een ontbijtprogramma, nadat de presentator werd ontslagen wegens #MeToo-aantijgingen. Aniston en Witherspoon spelen de hoofdrollen en kregen elk 2 miljoen dollar per aflevering. Apple bestelde al twee volledige seizoenen, en naar verluidt liep het totale budget voor die 20 afleveringen op tot 300 miljoen dollar. Daarmee is het een van de duurste tv-reeksen aller tijden."

Dat beide actrices een vette cheque ontvangen per aflevering rolde over de tongen. "Ik garandeer dat de bedrijven achter de serie slim zijn, en als ze ermee instemmen om ons te betalen, doen ze dat met een reden", gaf Witherspoon daarover vorig jaar nog lik op stuk. "Stoort het iemand als basketicoon LeBron James zijn contract (dat ook over miljoenen gaat, red.) laat opmaken?"

De samenwerking met een feministische producer als Witherspoon en - alweer - de zichtbaarheid op een streamingplatform bewijzen opnieuw dat Aniston very hot is.  

(lees voort onder de trailer van "The morning show")

Video player inladen...

5. Die fascinerende vibe met Brad Pitt

Het hele internet lijkt sinds de breuk van Brad Pitt en actrice Angelina Jolie te hunkeren naar een "ultieme liefdescomeback". Niet met Jolie echter, maar met zijn eerste vrouw: Jennifer Aniston. Hun glunderende blikken en tedere aanrakingen op de SAG Awards vorige maand zwengelen de geruchten alleen maar aan. Hoe komt het dat het grote publiek zich vergaapt aan de tandem Pitt-Aniston?

"Bij Pitt en Aniston specifiek ziet een grote generatie Aniston nog steeds als het personage Rachel Green uit "Friends". Aniston was een tv-ster vóór ze filmster werd en dat schept een andere band. Ze kwam wekelijks de huiskamer binnen. Je krijgt als kijker het gevoel dat je haar kent. En dan is er natuurlijk nog het liefdesverhaal dat nooit helemaal "af" leek, zowel tussen Pitt en Aniston als tussen Rachel en Ross in "Friends". Mensen willen dat dat verhaal af raakt", ziet hoogleraar communicatiewetenschappen Hilde Van den Bulck dat. 

Een innig moment op de SAG Awards, met de camera's errond.

Vraag is of het ooit terug "koekenbak" zal zijn. Was de ontmoeting op de SAG Awards toeval of zit er marketing achter om er commercieel voordeel uit te halen? In the picture blijven om je marktwaarde te behouden en rollen te strikken. Aniston en Pitt zijn elkaar duidelijk genegen, maar ze wisten verdorie goed dat de camera's op hen gericht waren op de SAG Awards.

Het grote publiek smult alvast van sprookjes. Mensen willen er van nature uit hard in geloven. En sommige media willen dat geluk maar al te graag een duwtje in de rug geven, zoals het Britse roddelblad The Sun deze week (zie hieronder). Sterren spelen het spel soms mee.

Meest gelezen