Ongerustheid in Mortsel over idee om tram 7 te schrappen

In Mortsel is oppositiepartij Groen een petitie gestart omdat ze bezorgd is dat tramlijn 7 zal verdwijnen. Dat schrijft Gazet van Antwerpen. Tram 7 rijdt tussen het centrum van Mortsel en het Eilandje in Antwerpen. "Dit is één mogelijke denkpiste, maar er is nog niets beslist", benadrukt De Lijn.

De Vervoerregio Antwerpen, een samenwerking tussen onder andere De Lijn en 33 gemeenten, bekijkt momenteel hoe ze de bestaande tram- en busnetwerken kan verbeteren. Eén van de ideëen is het afschaffen van tramlijn 7. Ter compensatie zou de capaciteit van tramlijn 15 uitgebreid worden, de lijn tussen Boechout, Mortsel en Linkeroever. 

Als mensen moeten overstappen, nemen ze minder snel de tram en gemakkelijker de auto 

Ingrid Pira (Groen)

Als tram 7 geschrapt wordt, kan je vanuit Mortsel niet meer rechtstreeks naar het Mechelseplein, de Boerentoren of het Eilandje. "Dit zijn populaire plekken en als mensen moeten overstappen, zijn ze minder snel geneigd om de tram te nemen. Dat is wetenschappelijk bewezen", zegt Ingrid Pira van oppositiepartij Groen in "Start je dag". "Tramlijn 7 is een drukbevolkte lijn, dus het zou bijzonder jammer zijn als ze verdwijnt. Daarom hebben we besloten om een petitie op te starten. We weten dat er nog niets beslist is, maar we brengen het nu al naar buiten. We hopen zo toch nog invloed te kunnen uitoefenen op de beslissing. Anders is het te laat."

De Lijn: "Veel te voorbarig"

Volgens De Lijn reageert Groen veel te snel. "Het gaat enkel nog maar om ideeën", zegt Karen Van der Sype van De Lijn aan Radio 2 Antwerpen. "Alle plannen worden samen met de lokale besturen bekeken. Wij beslissen niets zonder hen. Als Mortsel niet akkoord gaat, veronderstel ik dat tramlijn 7 gewoon zal blijven."

Burgemeester Erik Broeckx (N-VA) bevestigt dat De Lijn de plannen om tram 7 te schrappen heeft voorgelegd aan het Mortselse stadsbestuur. "Maar wij kunnen dit niet aanvaarden. Het is ondenkbaar. Tram 7 heeft niet alleen een historische waarde voor de stad, het is ook een belangrijke schakel in ons openbaar vervoer. Bovendien is er nu al een capaciteitsprobleem."

De stad heeft zowel mondeling als schriftelijk aan De Lijn laten weten dat ze het voorstel onaanvaardbaar vindt. "Het past allemaal in een groter kader natuurlijk, dus we moeten afwachten wat er beslist zal worden", zegt Broeckx.