Radio 2

Wagenbouwer Ros Beiaardommegang: “Ik heb topjobs geweigerd bij Tomorrowland en Studio 100 om dit te kunnen doen"

De Ros Beiaardommegang in Dendermonde heeft een nieuwe wagenbouwer, Bram Buytaert. Hij werd de voorbije 2 jaar opgeleid en komt over 100 dagen met eigen creaties naar buiten: “Dit is een ongelooflijke eer, hier heb ik met plezier topjobs als decorbouwer voor laten schieten.” De Ros Beiaardommegang vindt maar 1 keer om de 10 jaar plaats en is erkend als immaterieel Unesco-werelderfgoed. 

In de werkhallen in Baasrode, bij Dendermonde, zijn mensen in een wit werkpak onderdelen van enkele praalwagens aan het schilderen. Anderen staan over decorstukken gebogen om de laatste details af te werken. Bram Buytaert wandelt zichtbaar tevreden tussen al die bedrijvigheid. Buytaert is de nieuwe wagenbouwer van de Ros Beiaardommegang. Hij volgt Jo Vermeir op die in 2000 en 2010 de wagens ontwierp. “Ik ben twee jaar bij hem in stage geweest. Gelukkig heb ik het decorbouwen ook van thuis meegekregen”, vertelt Buytaert. 

Met de paplepel ingegeven

Buytaert kwam al als kleine jongen in contact met de bijzondere stiel: “Mijn vader was de eerste decorbouwer van Studio 100. Bij ons thuis is het huis van “Samson en Gert” bijvoorbeeld gebouwd. Ook het “Rad van Fortuin” en de decors van "Walters Verjaardagsshow" zijn, bij wijze van spreken, aan de keukentafel ontworpen.”  

(lees verder onder de foto)

Radio 2

Als Dendermondenaar is het een absolute eer om deze wagens te mogen bouwen

Wagenbouwer Bram Buytaert

“Ik ben ermee begonnen toen ik 12 was, op het bloemencorso in Sint-Gillis bij Dendermonde. Daarna ben ik actief geworden in de carnavalswereld. Van het een kwam het ander… uiteindelijk werd ik professioneel decor- en wagenbouwer. Ik ging aan de slag bij buitenlandse pretparken en werkte ook voor Tomorrowland. Toen ze me vroegen om in Dendermonde wagenbouwer te worden, heb ik geen moment getwijfeld, ondanks aanbiedingen van topbedrijven.” 

“Mensen van de groendienst en de administratie komen meebouwen”

Buytaert liep de voorbije 2 jaar stage bij Jo Vermeir en hielp mee om de praalwagens voor de Katuit (de jaarlijkse folkloristische zomerstoet in Dendermonde, nvdr.) te ontwerpen. “In de jaren zonder Ros Beiaardommegang bestaat ons team maar uit 2 mensen. Dat volstaat om het werk te doen. Maar om de 10 jaar hebben we extra hulp en handen nodig. We schakelen dan heel de stad in”, vertelt Buytaert.

Stadspersoneel, van de groendienst over de administratie tot de dienst toerisme, laat zich tijdelijk overplaatsen naar de werkhal om mee te helpen aan de wagens. “Het is fantastisch om te zien dat iedereen zo leeft voor de stad en de traditie. Uiteindelijk zijn er 15 mensen voortdurend in de weer”, vertelt Buytaert trots.   

(lees verder onder de foto)

Radio 2

Nog 100 dagen

De tijd begint te dringen om alles op tijd af te krijgen. “We bouwen nu door tot het allerlaatste moment. Zelfs op 24 mei, de dag van de ommegang, zijn we nog bezig om attributen op de wagens te leggen en zaken af te werken. Aan een paar traditionele wagens raken we niet:  ’t Schipke, De Walvis, De Hellewagen en De Verdrinking van het Ros Beiaard. De mensen kennen die wagens en verwachten ze ook. We leggen er binnenkort doeken over om ze te beschermen tegen het stof”, vertelt Buytaert.  

Tijdens de ommegang zelf zal hij amper tijd hebben om van zijn werk te genieten. “Eens de stoet is uitgereden hebben we een kleine twee uur de tijd om zelf te kijken. Daarna komen de eerste wagens al opnieuw binnen. Dan moeten we alles demonteren, de paarden ontspannen en de wagens opbergen. Pas daarna, als alles rond is, kunnen we tijd nemen om zelf even mee te feesten.” 

kasto80

Meest gelezen