Radio 2

Paardentherapie op school in Wemmel

De school GO! Inclusiecampus Wemmel heeft twee shetlandpony’s om de kinderen op emotioneel en sociaal vlak bij te staan. “Werken met paarden is positief voor kinderen met leerproblemen of andere specifieke noden”, zegt leerkracht en ponycoach Lize Maes.

“Het is geweten dat hippotherapie leerlingen helpt stimuleren. Daarom gaven we het hier in het Buitengewoon Onderwijs een kans”, zegt directeur Caroline Zimmer. Bij hippotherapie worden paarden ingezet als hulpmiddel in een therapeutische behandeling. Volgens Caroline werken heel wat scholen al met hippotherapie, maar dat de shetlandpony’s Paula en Colet op het schooldomein zelf staan, is uniek.

Positief effect

Drie jaar geleden begon Lize Maes met enkele leerlingen naar een manege te gaan: “Ik merkte dat het zorgen voor de pony’s en het doen van oefeningen, een zeer positief effect had op de kinderen. Pony’s voelen angst. Als ze niet zeker zijn, zullen ze niet over een balkje stappen. Zo leren de kinderen zelfzeker te handelen.” De verplaatsing naar de manege kostte telkens heel wat tijd. Nu kunnen er elke week 45 leerlingen zo’n therapie krijgen. “Die therapieën zijn altijd maximum twee uur na elkaar en Paula en Colet worden ook niet bereden”, aldus Lize.

Verzorging

Het welzijn van de shetlandpony’s ligt in goede handen: “De leerlingen en ik verzorgen hen samen. Tijdens schoolvakanties wisselen de leerkrachten af. In de zomer verhuizen ze naar een weide bij mij in de buurt”, zegt Lize.

Meest gelezen