Awel, hulplijn voor jongeren kreeg vorig jaar 23.000 oproepen

Awel, de gratis hulplijn voor kinderen en jongeren, heeft vorig jaar iets meer dan 23.000 oproepen gekregen. Dat zijn er 5.000 minder dan in het jaar daarvoor. Jongeren bellen of mailen minder maar chatten graag naar de hulplijn. Toch kunnen ze niet altijd iemand bereiken. “Dat heeft te maken met het veranderende engagement van de vrijwilligers”, zegt Sibille Declercq van Awel.

In 2019 registreerde Awel in totaal 23.239 contacten met kinderen en jongeren via chat, telefoon en e-mail. Jongeren bellen en mailen wel minder naar de hulplijn voor kinderen en jongeren. Het aantal telefoonoproepen daalt al sinds 2009. Er zijn sindsdien heel wat digitale alternatieven voor de telefoon.

Ook in 2019 werd het nummer 102 minder gedraaid: 16% minder vaak dan in 2018. De telefoon is daarmee wel nog altijd goed voor 43% van alle contacten, naast de chat en de e-mail. Maar ook het aantal e-mails daalde aanzienlijk, met 25%, en was nog goed voor bijna een derde van de contacten.

De chat blijft razend populair, maar we krijgen meer oproepen dan we kunnen beantwoorden

Sibille Declercq, Awel

“De chat blijft razend populair”, zegt Sibille Declercq van Awel, “maar we krijgen meer oproepen dan we kunnen beantwoorden. Ook het vrijwilligerswerk kent tendensen."

“We hebben veel vrijwilligers, steeds meer”, erkent Declercq”, “maar het gedrag van vrijwilligers is veranderd de voorbije jaren. Waar mensen vroeger heel lang in de organisatie bleven, zien we nu eerder kortdurende engagementen en waar mensen vroeger heel gemakkelijk heel veel permanenties deden, zien we nu dat die ook eerder beperkt worden in de tijd.”

'Relatie met ouders' is het gespreksonderwerp

De relatie tot de ouders is het meest besproken thema bij Awel. Ongeveer één op vier gesprekken gaat hierover. Het wordt gevolgd door niet goed in je vel zitten/somberheid dat in één op de vijf gesprekken aan bod komt. Verliefdheid/aanmaken/afwijzen sluit de top 3 af.

Beter bereikbaar

Awel veranderde zijn openingsuren: sinds begin januari is de telefoon vroeger open op woensdagnamiddag, vanaf 14 in plaats van 16 uur. In die tijdspanne probeerden heel wat kinderen en jongeren tot voor kort tevergeefs de hulplijn te bereiken, terwijl het op andere momenten net opvallend rustig bleef. 

Meest gelezen