VS en China bestrijden elkaar via mediabedrijven: "Het Westen gebruikt coronavirus om Chinese systeem aan te vallen"

Washington gaat enkele Chinese media voortaan behandelen als staatsbedrijven. Daardoor zullen ze zich moeten registreren bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, net als diplomatieke missies. Ondertussen trekt China op zijn beurt de accreditaties van drie Amerikaanse journalisten in. De krant Wall Street Journal publiceerde twee weken geleden een opiniestuk met als titel: “China is de echte zieke man van Azië”.

"De zieke man van Azië", zo benoemt Walter Russell Mead, professor in Buitenlandse Zaken, China in een opiniestuk. "China’s eerste antwoord op het uitbreken van de crisis was niet bepaald indrukwekkend. De overheid in Wuhan is geheimzinnig en dient zichzelf. De nationale overheid reageerde krachtig, maar, zo lijkt, nog steeds inefficiënt. Steden en fabrieken in het land gaan dicht, en het virus verspreidt zich verder", schrijft Mead in zijn stuk. En dat schoot China in het verkeerde keelgat. Zeker omdat The Wall Street Journal geen excuses wou aanbieden voor het artikel. 

Daarom trekt China nu de perskaarten van enkele journalisten van de krant in, en dat is toch opmerkelijk. Alhoewel China al jaren geen nieuwe toelatingen, of hernieuwingen, toestaat, is het toch lang geleden dat er nog bestaande accreditaties ingetrokken werden. Hiermee worden de journalisten eigenlijk verbannen uit het land. 

De Amerikaanse krant Wall Street Journal.

Staatsbedrijven

Eerder heeft Amerika ook al een sneer uitgedeeld naar Chinese media. Vijf bedrijven: Xinhua, CGTN, China Radio, China Daily en The People’s Daily worden vanaf nu gezien als staatsbedrijven. Ze zijn allemaal actief in de VS. Volgens Washington worden die bedrijven direct aangestuurd door de Chinese overheid. Net zoals buitenlandse missies worden ze nu gezien als uitbreidingen van de Chinese staat. De bedrijven mogen wel hun werk blijven doen. Ze moeten nu wel registreren wie werkt bij de bedrijven en hun eigendommen in de VS aangeven. Ze moeten ook toestemming vragen om nieuwe eigendommen aan te kopen.

The Wall Street Journal is zich bewust van de negatieve connotatie die de term "de zieke man van Azië" heeft

David Monyae - columnist van China Daily

"Zieke man"

In de Chinese krant China Daily, die wereldwijd verdeeld wordt, schrijft columnist David Monyae dat "er in veel Westerse media opiniestukken verschijnen die de uitbraak van het nieuwe virus gebruiken om het Chinese systeem zelf aan te vallen. De krant Wall Street Journal, en de professor die het stuk schreef, zijn beide goed bewust van de connotatie van de term 'zieke man van Azië'". De titel van dat opiniestuk: "De epidemie legt de koloniale mentaliteit van het Westen bloot". De krant is één van de vijf mediabedrijven die in de VS nu als staatsbedrijven gezien worden.

De term "zieke man van Azië" duidt historisch op China, het land kende in de 19e eeuw weinig welvaart, en die term werd daarvoor in het leven geroepen. Ze was geïnspireerd op een andere uitspraak die al ingeburgerd was: “de zieke man van Europa”.

Deense cartoon

Eind vorige maand vroeg China ook aan Denemarken excuses voor iets wat in een Deense krant verschenen was. Toen ging het om een cartoon die de Chinese vlag toonde met het coronavirus in plaats van de sterren die normaal op de vlag aanwezig zijn. De Chinese ambassade in Kopenhagen zei toen "sterk verontwaardigd" te zijn. De Deense premier Mette Frederiksen reageerde dat vrijheid van meningsuiting ook voor cartoons geldt, "en dat dat niet zal veranderen in de toekomst."

Ook de cartoon in een Deense krant stootte op verontwaardiging in China.
Scanpix