Video player inladen...

Game gebaseerd op oorlogsjeugd van grootmoeder is grote winnaar op Belgian Games Awards

Vanavond zijn in Kortrijk de Belgian Games Awards uitgereikt. Met de prijzen worden gamers en ontwikkelaars in de bloemen gezet. De grote winnaar van vanavond is Bob De Schutter. Hij ontwikkelde "Brukel", een game over de Tweede Wereldoorlog dat gebaseerd is op het leven van zijn grootmoeder. Twee professionele gamers vielen ook in de prijzen.

De Belgian Games Awards worden aan de vooravond van 1UP gehouden. Dat is een grote gamebeurs die elk jaar plaatsvindt in Kortrijk. Eén ding is duidelijk: de Belgische game-industrie is springlevend. Met Howest Kortrijk hebben we niet alleen een hogeschool die zeer goede game-ontwikkelaars opleidt, de Belgische studio's die games ontwikkelen en op de markt brengen doen het ook behoorlijk goed. 

Oma's game

De grote winnaar van de avond is "Brukel" een game die ontwikkeld werd door Bob De Schutter. De Schutter, die in Amerika woont, gaat met drie prijzen naar huis. Hij krijgt de prijs voor beste ernstige game van het jaar, debuutgame en de publieksprijs. "Brukel", vernoemd naar een gehucht in de Kempense gemeente Geel, speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog. Als speler wandel je in een dorp, terwijl je foto's moet nemen van objecten. De game is gebaseerd op jeugdverhalen van Bie Verlinden, de oma van De Schutter. 

Een andere grote winnaar van deze avond is Swen Vincke. Hij werd bekroond voor zijn volledige carrière. Volgens de jury is deze prijs meer dan verdiend, want Vincke is intussen een gevestigde naam in de gamingwereld geworden. Hij ontwikkelde met Larian Studios "Divinity: Original Sin 2", een game die niet alleen wereldwijd immens populair is geworden, het spel wordt ook beschouwd als één van de beste games ter wereld.

Vincke kon er zelf niet bij zijn, maar stuurde wel een video. "De man speelt nu met de groten", zegt David Verbruggen, woordvoerder van Flega, de Flemish Games Association. "Hij is momenteel bezig met de ontwikkeling van zijn nieuwe game, die hij meteen op Stadia, het streamingplatform van Google, gaat lanceren." Daarnaast pendelt Vincke constant tussen zijn kantoren in Canada, Kuala Lumpur, Sint-Petersburg en Dublin. 

Bekijk de videoboodschap van Swen Vincke hier en lees voort onder de video:

Video player inladen...

Belgische studio's doen het goed

Ook andere game-ontwikkelaars vielen in de prijzen. De prijs van de beste studio ging naar de Gentse Triangle Factory. Deze ontwikkelaars maken vooral games die met de smartphone of virtual-reality-bril gespeeld worden. Triangle Studio heeft ook de app van "De slimste mens ter wereld" ontwikkeld. Voor Verbruggen is de prijs meer dan verdiend. "Belgische studio's doen het steeds beter. Ze zijn al lang niet meer de hobbyisten die op hun kamers een game ontwikkelen. De meeste studio's zijn, net zoals Triangle Factory, volwassen bedrijven geworden die heel goed weten hoe ze ook een game op de markt moeten brengen."

Belgische studio's doen het steeds beter. Ze zijn al lang niet meer de hobbyisten die op hun kamers een game ontwikkelen

David Verbruggen (Flemish Games Association)

Het belang van eSports (mensen die professioneel gamen, red.) is meer en meer zichtbaar. En dat is op de Belgian Games Awards niet anders. De prijs voor beste professionele speler ging naar Gabriël RauBryan "Badjan" Badje werd dan verkozen tot beste debutant van het jaar. De beste competitie van het jaar is de ESL Proximus Championship. Dat is een competitie, georganiseerd door de telecomoperator, waarin verschillende ploegen het tegen mekaar opnemen. 

De andere winnaars van de Belgian Games Awards vind je terug op de website van de Flemish Games Association. 

Meest gelezen