Yorick Jansens

Nieuw digitaal platform in Antwerpse haven kan tot 20 procent winst opleveren

Havendienstbedrijf PortPlus heeft een nieuw systeem uitgewerkt dat je kan vergelijken met apps die je snel en zonder file op je bestemming brengen met de auto. De bedoeling is de tijd te verkorten dat een schip in de haven ligt zonder er iets gebeurt. Het wordt momenteel al in een beginfase gebruikt in de Waaslandhaven en de Antwerpse haven. 

Momenteel zit het systeem in de beginfase, en zijn nog niet alle mogelijke partijen betrokken. Maar volgens Jan Van Dooren van PortPlus is er toch al effect: “De tijd dat een schip in de haven ligt zonder activiteit is al met één vijfde gedaald. Als je weet dat zo’n schip gemiddeld 1.000$ per uur kost, en je kan het 1 tot 2 uur minder lang in de haven laten liggen, dan kan je snel berekenen wat de winsten kunnen zijn.”

Nog niet alle betrokkenen doen mee. Als ze dat wel doen, dan kan het systeem sluitend worden, zegt PortPlus. Betrokkenen zijn onder meer terminals, agenten, toezichters, eigenaars van ladingen en de overheid, die zijdelings betrokken is via loodsen en veiligheid. Als alle betrokkenen goed weten wat ze moeten doen en in welke volgorde, dan kunnen ze tijd winnen.

Een schip zou - als in een pitstop - zo snel mogelijk afgehandeld moeten worden

Jan Van Dooren van PortPlus

Jan Van Dooren vergelijkt het met een pitstop in de Formule-1 autoraces: “Iedereen weet goed wat zijn of haar taak is, en werkt die heel snel af. Zo kunnen ze de racewagen in enkele seconden weer wegsturen. Dat willen we ook in de haven bereiken. Daarvoor moeten we alle planningen en activiteiten goed in kaart brengen. Eens we heel veel informatie hebben over veel schepen en activiteiten, dan kunnen we advies beginnen te geven over wat de optimale planning zou kunnen zijn. In dat opzicht kan je het vergelijken met de app Waze: hoe meer automobilisten laten weten waar er file is, hoe beter we anderen kunnen aanraden om die plekken te vermijden. “