Klachten over sluikstorten in vuilnisbakken van buurtbewoners Kessel

In Kessel bij Nijlen klagen verschillende bewoners op Facebook dat onbekenden afval gooien in hun vuilnis. Daardoor wordt het voor hen duurder, want in Kessel betaal je per gewicht. 

"We krijgen inderdaad soms klachten van mensen die op de rekening merken dat het gewicht van hun vuilnisbak ongebruikelijk hoog is. Je kan dat best aan ons melden. We komen dan ter plaatse om de chip uit te lezen. We sluiten technische fouten uit en controleren of alles klopt", vertelt Kathleen Mertens van de afvalintercommunale IOK. "Als er een technisch probleem is, hebben we bewijs en wordt dat rechtgezet. Bij een vermoeden van sluikstort is dat moeilijker, omdat niemand exact weet hoeveel hij buitenzet."

We raden aan om de container alleen buiten te zetten als hij vol is. Zo kan niemand er iets bijzetten en is er ook geen slot nodig

Kathleen Mertens, afvalintercommunale IOK

Wel kunnen mensen na de ophaling contact opnemen met IOK of op de app controleren hoeveel gewicht ze meegegeven hebben. "Eén dag na de ophaling staan de gewichten al op de app", verduidelijkt Mertens.

Wat als het echt een probleem blijft? "Dan kunnen mensen een slot voor hun container vragen. Dat kost 35 euro. We merken wel dat minder dan 0.5% van de mensen in Nijlen zo'n slot heeft. Omdat dat aantal zo klein is, staat er geen standaardslot op de vuilnisbak."

Mertens geeft nog een tip om misbruik te vermijden: "We raden aan om de container alleen buiten te zetten als hij vol is. Zo kan niemand er iets bijzetten en is er ook geen slot nodig."

Voorlopig valt het aantal officiële klachten mee.

Meest gelezen