Video player inladen...

Colruyt maakt komaf met "extreme couponing": maar 5 dezelfde kortingsbonnen meer per klant

Colruyt wil als eerste supermarktketen paal en perk stellen aan “extreme couponing”, het fenomeen waarbij koopjes­jagers met stapels kortingsbonnen hun slag komen slaan. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Vanaf 2 maart zal je bij Colruyt maar 5 dezelfde kortingsbonnen per klant meer kunnen gebruiken voor een bepaald product.

“Extreme couponing”, enorm veel kortingsbonnen gebruiken in winkels, heeft door sociale media een vlucht genomen. Zo heeft de Facebookgroep Promojagers België maar liefst 180.000 leden. 

Leden van dergelijke groepen wijzen elkaar op koopjes die ze kunnen doen bij winkels met zogenoemde leveranciersbonnen. Dat zijn kortingsbonnen die door producenten worden uitgegeven en die je in de krant, in folders en online vindt. 

Op die bonnen staat doorgaans dat ze niet cumuleerbaar zijn, waardoor je dus geen korting kan krijgen op korting. Maar wat handige koopjesjagers wel doen, is meteen heel veel van een bepaald product inslaan, zodat ze op het geheel toch een forse korting hebben. 

Problemen door beperkte groep

In de Colruyt-supermarkten ondervinden ze soms problemen door die extreme koopjesjagers. Als klanten met stapels kortingsbonnen aan de kassa komen, is het personeel een hele tijd in de weer met het scannen. En als een klant een enorme hoeveelheid van een product met korting koopt, ontstaan er soms lege winkelrekken.

Geert Elen, die binnen de Colruyt-groep verantwoordelijk is voor de kassa’s, wil het probleem ook niet overdramatiseren en zegt dat de extreme bonnetjesgebruikers maar een heel beperkte groep vormen. “98 procent gebruikt minder dan 5 bonnen. Slechts een heel klein percentage klanten gebruikt meer dan 5 dezelfde bonnen.”

Eén maatregel

Om de extreme toestanden te vermijden, beperkten vele winkels van de Colruyt-groep het gebruik van de bonnen al. “Maar we zagen dat er verschillende maatregelen waren”, zegt Geert Elen. 

“Terwijl de Colruyt van Halle het aantal bonnen beperkte tot een bepaald aantal, hield men in de winkel in Leuven bijvoorbeeld een ander aantal aan. Iedereen deed iets anders. Daarom hebben we besloten om één maatregel te nemen die geldt voor de hele Colruyt-groep, ook bij Okay en Bioplanet”, legt Elen uit. 

Geen klanten weigeren

Concreet zullen klanten in de winkels van de Colruyt-groep vanaf 2 maart slechts 5 dezelfde kortingsbonnen per kassaticket meer kunnen gebruiken. “Op die manier zijn er in al onze winkels altijd genoeg producten voor iedereen op voorraad en kunnen al onze klanten genieten van de kortingen”, zegt Elen.

“Het is belangrijk dat we bij Colruyt natuurlijk geen klanten gaan weigeren”, voegt Elen eraan toe. “Iedereen is nog altijd welkom. Maar we hopen wel met deze maatregel dat het duidelijk is voor iedereen: zowel voor de klanten als onze medewerkers.”

Bij winkelketen Delhaize hebben ze geen probleem met klanten die grote hoeveelheden kortingsbonnen willen gebruiken. "Wij werken meestal met 1 kopen, 1 gratis", zegt Roel Dekelver van Delhaize. "We werken dus met heel duidelijke promoties waar geen problemen mee mogelijk zijn."

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...

Beluister een gesprek met Geert Elen van Colruyt in “De inspecteur” op Radio 2:

Meest gelezen