Na Kortrijk krijgen ook deelgemeenten Marke en Heule een fietszone

Deze zomer krijgen de Kortrijkse deelgemeenten Marke en Heule in hun dorpskernen een fietszone. Die wordt na overleg zelfs groter dan voorzien.

De fietszone van Kortrijk krijgt dus opvolging. Want na Kortrijk, hebben ook Mechelen en Aarschot een fietszone ingevoerd. Een officiële fietszone betekent dat fietsers de hele rijweg mogen gebruiken. Auto's mogen er niet voorbij en de maximumsnelheid is 30 km/u. Het plan stond al in het bestuursakkoord maar het is opmerkelijk dat na overleg de voorziene zones zelfs zijn uitgebreid.

"We hebben overlegd met scholen, bewoners en Unizo. Daaruit bleek er ook een vraag voor enkele bijkomende straten", zegt mobiliteitsschepen Axel Weydts. "Die straten waren eigenlijk een logische uitbreiding dus zijn we daar op ingegaan."

Rood vlak

De fietszones worden vanaf de zomervakantie geleidelijk ingevoerd.  Vooraf komt er aangepaste signalisatie. Net zoals in de binnenstad wordt een rood vlak op het wegdek aangebracht als toegang tot de fietszone. Er komen  ook langs het traject van de fietszone fietsembleempijlen op het wegdek om de plaats van de fietser op de rijweg aan te geven.

In juni en augustus krijgen de weggebruikers de tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Vanaf september wordt de fietszone consequent ingevoerd. Dat wil zeggen dat overtreders een boete riskeren.

Meest gelezen