Video player inladen...

Luchthaven van Londen mag voorlopig niet uitbreiden, zaak gaat naar Hooggerechtshof 

Er mag geen derde landingsbaan gebouwd worden aan de Londense luchthaven Heathrow. Dat heeft het Hof van Beroep in het Verenigd Koninkrijk beslist. De Britse regering wilde de luchthaven uitbreiden, maar milieuactivisten tekenden verzet aan. Zij krijgen nu gelijk: volgens de rechter zou de uitbreiding het klimaatakkoord van Parijs overtreden. De regering gaat niet in beroep tegen die beslissing, maar de luchthaven zelf wel.

Het is een thema dat Groot-Brittannië al meer dan een halve eeuw bezighoudt. Moet er een derde landingsstrook gebouwd worden aan Heathrow Airport? Buurtbewoners en milieuactivisten voeren al decennia actie daartegen. Heathrow, met haar twee landingsbanen, loopt achter op de meeste internationale luchthavens vandaag. Charles De Gaulle in Parijs heeft vier landingsbanen, net als Barajas in Madrid. Schiphol bij Amsterdam heeft er zelfs zes. Toch is Heathrow drukker dan die luchthavens.

Onder degenen die de uitbreiding aanvechten, zit ook de huidige burgemeester van Londen, Sadiq Khan. Het argument dat hij en anderen aanhalen is dat een nieuwe landingsbaan niet strookt met de klimaatambities die het Verenigd Koninkrijk aanging. Ook overlast voor de buurtbewoners is een probleem. Heathrow werd ooit gebouwd buiten Londen, maar door de uitbreiding van die stad is de luchthaven omringd door woonwijken.

Johnson versus bulldozer

Opvallend is dat ook premier Boris Johnson niet staat te springen voor een uitbreiding. Toen hij nog burgemeester van Londen was, sprak hij zich net als Sadiq Khan uit tegen een derde landingsbaan. Het Britse parlement gaf in 2018 zijn steun voor de uitbreiding, toen niet Boris Johnson, maar Theresa May, de regering leidde. Johnson beloofde ooit zelfs voor de bulldozers te gaan liggen als Heathrow zou uitbreiden. Die belofte maakte hij na zijn verkiezing in 2015 als volksvertegenwoordiger voor Uxbridge and South Ruislip. Dat kiesdistrict grenst aan Heathrow. De mensen die hem verkozen, zouden dus directe overlast te verdragen krijgen. In de verkiezingen vorig jaar herhaalde hij dat hij een manier zou vinden om die oude belofte te eren.

De afgelopen dagen werd Johnson vanuit verschillende hoeken gevraagd de landingsbaan te bouwen als de rechtbank hem toestemming gaf, maar de premier zelf bleef stil rond de kwestie.

Hooggerechtshof

De luchthaven gaat nu in beroep, en het zegt "zeker te zijn" haar gelijk te kunnen halen. De CEO van de luchthaven stelt dat het "niet het einde van de weg" is. De uitbreiding kan er dus nog altijd komen. Heathrow Airport wilt de nieuwe landingsbaan kunnen openen in 2028-2029. De regering zelf liet weten dat zij de uitspraak respecteert.

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen...

Meest gelezen