AFP or licensors

Coronavirus legt de zwakheden bloot van de wereldwijde verstrengeling van bedrijven

De economische impact van het coronavirus voor bedrijven treft niet alleen die met productie in China. Ook bedrijven die beleverd worden uit andere delen van de wereld, zelfs dichter bij huis, zullen hinder ondervinden. Enerzijds omdat hun lokale toeleveranciers mogelijk onderdelen halen uit China. Anderzijds omdat het onduidelijk is hoe snel en waar het virus zal leiden tot een lockdown en welke impact het zal hebben op de toekomstige bevoorrading.

Logistieke ketens bestaan vandaag uit een lange aaneenschakeling van bedrijven, die elk aan elkaar toeleveren. Het kan zijn dat een lokaal productiebedrijf haar onderdelen bij een leverancier haalt die op haar beurt afhankelijk is van China. Bedrijven hebben echter zelden zicht op hun volledige logistieke keten. Het is daarom niet duidelijk of - en in welke mate - ze vatbaar zijn voor een tekort een paar niveaus verder.

Toen de vliegtuigbouwer Boeing tien jaar geleden zijn eerste 787 Dreamliner lanceerde, moest het de oplevering van haar eerste toestel drie jaar lang uitstellen. Een wereldwijd tekort van één onderdeel (niet eens zo groot) maakte van de Dreamliner een nachtmerrie. Boeing had zijn logistieke keten hertekend en het merendeel van de productie uitbesteed naar leveranciers in alle uithoeken van de wereld. Hierdoor hadden ze geen zicht wat er 2 of 3 niveaus verder in de keten gebeurde wanneer een wereldwijd tekort van dit onderdeel dreigde.

Lokale overheden staan klaar met hun noodplannen wanneer zij besmet worden met het virus. Desnoods gaan scholen dicht of worden zelfs hele gemeenten onder quarantaine geplaatst. Ouders die hierdoor niet gaan werken, kunnen voor een verminderde lokale productie zorgen. 

Zelf kom ik net vervroegd terug van een wetenschappelijke bijeenkomst in Innsbruck. Een hotel werd er één nacht in quarantaine geplaatst, waardoor enkele deelnemers van de bijeenkomst vast zaten in het hotel. Daags nadien vertrok de helft van de aanwezigen met een eerdere vlucht of trein vervroegd naar huis. Universiteiten riepen hun professoren terug. Niet enkel uit schrik om besmet te raken met het virus, maar uit vrees voor een lockdown die hen zou verhinderen hun activiteit thuis verder te zetten.

Het is onduidelijk in welke richting de olievlek zal uitbreiden, en waar de logistieke ketens aangetast zullen worden. Het onvoorziene karakter van dit coronavirus kan ervoor zorgen dat veel productiebedrijven, ongeacht de sector, bevoorradingsproblemen zullen ondervinden. Weinigen zullen de dans ontspringen.

Ook als het coronavirus eenmaal onder controle is, zijn de logistieke problemen nog niet van de baan. Een periode van (dreigende) tekorten wordt doorgaans gevolgd door overreacties, waardoor voorraden disproportioneel toenemen. Om deze weer weg te werken, zal de productie opnieuw dalen. Deze rollercoaster kan voor een lange periode van logistieke ellende zorgen.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.

Meest gelezen