Voltallige redactie van filmmagazine Cahiers du cinéma stapt op na overname: "Kritische houding niet meer gegarandeerd"

Alle 15 redactieleden van het voorname Franse filmtijdschrift Cahiers du cinéma nemen collectief ontslag. Begin deze maand werd het verlieslatende tijdschrift nog verkocht aan een collectief van filmliefhebbers, waaronder veel zakenmannen en filmproducenten. De redactie stopt ermee uit bezorgdheid dat ze haar kritische houding niet meer kan behouden door die overname: "We zijn bang voor belangenvermenging van de Franse filmgemeenschap", klinkt het. Betekent dit het einde voor Cahiers?

Het zijn woelige tijden voor het Franse filmtijdschrift Cahiers du cinéma. Na een moeilijke overname begin deze maand, houdt de hele redactie het nu voor bekeken. Ze publiceren een scherpe persmededeling waarin ze hun bezorgdheid uiten over de zelfstandigheid en de kritische houding van het tijdschrift.

Nu breekt een onzekere periode aan voor het iconische maandblad. Al sinds 1951 speelt Cahiers du cinéma een cruciale rol in de filmkritiek, en veel  opkomende filmmakers (denk aan Jacques Rivette en Claude Chabrol) en recensenten startten er hun carrière. Cahiers is zo ook het oudste Franstalige filmmagazine in publicatie. Is dit het slotstuk van zijn verhaal?

De allereerste cover van Cahiers du cinéma, in april 1951

Verkoopsperikelen

Begin februari kondigde eigenaar Richard Schlagman de verkoop van het verlieslatende magazine aan, maar hij schortte die operatie al snel op: de aangeboden overnamebedragen vielen tegen. Uiteindelijk kwam de redding van een groep van 20 filmliefhebbers, die het bedrijf "Les amis des cahiers" oprichtten.

"We willen dit iconische tijdschrift, een hoeksteen in het bouwwerk van de Franse cinema en de auteurscinema, redden en bestendigen", klonk het hoopvol bij de nieuwe aandeelhouders, vooral filmproducenten en zakenmannen. Enkelen van hen zijn de Franse filmproducent Marc du Pontavice en Hugo Rubini, hoofd van het gelijknamige makelaarskantoor dat zo'n 40 procent van de filmwerkzaamheden in Frankrijk verzorgt.

De euforie blijkt nu van korte duur: in een persmededeling kondigen alle 15 redacteurs hun vertrek aan, aangevuurd door hoofdredacteur Stéphane Delorme. Ze kunnen zich niet vinden in de nieuwe eigenaars van het tijdschrift.

Belangenvermenging

De grootste vrees van de redactieleden lijkt dat ze hun onafhankelijkheid zouden verliezen. Veel van de nieuwe aandeelhouders hebben banden met de macht, en het filmmagazine staat net bekend om zijn uitgesproken kritiek tegen de overheid. De journalisten vrezen ook dat de nieuwe aandeelhouders van Cahiers een "vriendelijk" en "chic" tijdschrift willen maken voor een breder publiek, wat volgens hen niet strookt met de opstandige geschiedenis en identiteit van het blad.

Dat er filmproducenten onder de aandeelhouders zijn "vormt een probleem van belangenvermenging bij een kritische beoordeling", meldt de redactie. Als de journalisten artikels zouden schrijven over films waarbij een van de producenten rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken is, zou het lezerspubliek hen partijdigheid kunnen verwijten.

Het einde van een tijdperk?

Eric Lenoir, de pas aangestelde directeur van Cahiers, hamert erop dat niemand zich zorgen moeten maken over de onpartijdigheid van het tijdschrift. Volgens hem blijft Cahiers te allen tijde journalistiek vrij en onafhankelijk, en zou er van partijdigheid geen sprake zijn.

Het tijdschrift bevond zich al een tijdje in slechte papieren door dalende verkoopcijfers: de afgelopen vijf jaar is de oplage gedaald van meer dan 15.000 naar 12.000 exemplaren per maand. Hoe het nu verder moet zónder redactie, is nog een vraagteken, maar het is hoe dan ook slecht nieuws voor een tijdschrift dat al in crisis was.

Meest gelezen