Lege rekken bij Colruyt. Heeft hamsteren eigenlijk zin? Professor Van Ossel: "Nee, dit is irrationeel gedrag"

Meer en meer mensen maken zich zorgen over het nieuwe coronavirus en dat laat zich ook voelen in supermarkten, waar vooral flessen water, suiker, spaghetti, conserven en wc-papier populair zijn en lege rekken veroorzaken, zoals in de Colruyt in Overijse. "Maar er is geen tekort", zegt Chris Van Wettere, algemeen directeur van Colruyt.

Niet alleen het coronavirus, maar ook het einde van de maand en het einde van de krokusvakantie maakten dat het afgelopen weekend extra druk was in de supermarkten. Ook bij Colruyt, al hebben de kortingen die de supermarktketen onlangs gaf ook mee voor de stormloop gezorgd: "Er is inderdaad een meerverkoop in producten die langer houdbaar zijn zoals bloem, rijst en suiker, maar evenzeer wasproducten gingen vlot over de toonbank. Dus mensen kopen iets meer dan gebruikelijk om te kunnen stockeren."

"Er werd tien procent meer verkocht, dus we kunnen zeker niet spreken van hamsteren, wel van een mooie meerverkoop", zegt Van Wettere bij Radio 2 Vlaams-Brabant.  "We hebben een bevoorradingssysteem waarbij we heel kort op de bal spelen, te vergelijken met warme zomerdagen waarbij we elke dag onze stock opvolgen. Maar er is op dit moment geen enkel probleem."

Een goede handhygiëne is heel belangrijk en dat wordt bij Colruyt goed opgevolgd: "Enerzijds hebben we de onverpakte degustaties "on hold" gezet, maar anderzijds kan je nog altijd proeven van koffie of wijn", zegt Van Wettere.

Proevertjes - behalve koffie of wijn - staan "on hold"

Heeft hamsteren nu zin?

Professor kleinhandel Gino Van Ossel legt in "De ochtend" op Radio 1 het fenomeen van hamsteren uit en spreekt van een "sneeuwbaleffect". "Er zijn mensen die van nature uit meer risicovermijdend zijn dan anderen. Een kleine groep denkt "veronderstel dat ik thuis in een quarantainesituatie verzeil". Die beginnen als eerste te hamsteren en dan volgt de kuddegeest waarbij je irrationeel gedrag krijgt", aldus Van Ossel.

Dit is massapsychologie die nergens op gebaseerd is

professor Gino Van Ossel
Nu hamsteren = inefficiënt.

"Anderen - die zich geen zorgen maken - lezen dat in de krant of horen dat op de radio, en zien rekken leeg staan. Zij willen niet dat ze iets te kort komen en beginnen ook te hamsteren. En voor je het weet... is iedereen bezig. Daar is totaal géén reden voor en het is inefficiënt. Het paradoxale is dat wie het níét doet op een bepaald moment achter het net zou kunnen vissen. Maar zover is het nog niet! Het gaat om kleine volumestijgingen in de verkoop. Maar dit is massapsychologie die nergens op gebaseerd is. Er is geen enkel risico dat we door voorraden heen raken." 

"Hier moet je best als sector op reageren", vindt Van Ossel. "Wanneer je vandaag meer wasmiddel of ravioli in blik verkoopt, dan is het gevolg dat je over één of drie maanden minder gaat verkopen. En dat soort schommelingen in vraag veroorzaakt extra kosten van bevoorrading of piekvragen in fabrieken. Vergelijk het met de eindejaarsperiode, maar dan ben je wel voorbereid." Wat helpt tegen hamsteren? "Media die heel ontradend communiceren", stelt Van Ossel onomwonden.

BELUISTER hier het volledige gesprek met Gino Van Ossel in "De ochtend":