West-Vlaamse winkels krijgen mysteryshoppers over de vloer

Een honderdtal West-Vlaamse winkels krijgt binnenkort voor het eerst een mysteryshopper op bezoek. Dat is iemand die bij wijze van spreken winkelt, maar eigenlijk de winkel beoordeelt. Hij of zij brengt de sterktes en de zwaktes van de winkel in kaart, zodat de winkelier zich beter kan wapenen tegen de concurrentie. 

Het idee van een mysteryshopper komt van Ondernemerscentra West-Vlaanderen (OCWest).  Dat is een vzw die handelaars steunt en coacht. Die organisatie wil dat de winkeliers zich kunnen onderscheiden van hun concurrenten. Daarom moeten ze hun sterke en zwakke punten kennen. De mysteryshopper zal die punten in kaart brengen. 

Zowel online als offline

OCWest zal de winkels zowel offline als online beoordelen, zegt woordvoerder Rebecca Verhaeghe. "De mysterieshopper gaat ter plaatse en bekijkt daar de etalages, de looproutes in de winkel, de bediening en nog zoveel meer. We zullen ook nakijken of winkels wel een website hebben en actief zijn op Facebook. We zullen ook natrekken of de informatie die daar te lezen is wel klopt." 

Regionale sessies

Na de zomer organiseert OCWest ook regionale sessies voor handelaars. Daarin bespreekt de vzw de sterke en zwakke punten van de winkels. Zo kunnen de uitbaters hun zaak beter maken. 

Meest gelezen