Video player inladen...

Tones and I, zangeres van monsterhit "Dance monkey", speelt eerste concert in België: "Succes viel niet te voorspellen"

“Dance for me, dance for me, dance for me, oh oh”: de kans is groot dat u (of uw kroost) de voorbije maanden een stukje van het nummer “Dance monkey” luidkeels heeft meegebruld. Het nummer van de Australische zangeres Tones and I is het type oorwurm zoals er in een jaar tijd geen tien de revue passeren. Vanavond speelt de Australische zangeres haar eerste concert in België: zaal Depot in Leuven is met 900 bezoekers al een tijdje uitverkocht. Waar heeft Tones and I dat plotse succes aan te danken?

De "Ultratop"-statistieken spreken voor zich: in ons land heeft “Dance monkey” het record verbroken, dat al sinds 2007 op naam van de Antwerpse groep Fixkes stond met hun “Kvraagetaan”. “Dance monkey” heeft in totaal 17 weken op nummer 1 gestaan, en kampeert sinds september 2019 onafgebroken in de hitlijst. In Australië is “Dance monkey” de langst genoteerde nummer 1 sinds het ontstaan van de hitlijst daar in 1974. En dat voor een lied dat Tones and I naar eigen zeggen “op een halfuur tijd” in elkaar heeft gebokst “alleen en in het donker”.

“17 weken op nummer 1: dat is niet niks, maar het is een samenloop van omstandigheden”, zegt Sam Jaspers van Ultratop. “Het lied heeft een lange levensduur omdat het met mondjesmaat bekend is geraakt. De clip circuleerde al een tijdje op YouTube en sociale media, voor de radiozenders het nummer zijn beginnen draaien. Het nummer heeft zo in verschillende fases steeds een nieuw publiek bereikt.”

"Dance monkey" is in verschillende fases een hit geworden: de clip circuleerde al een tijdje op sociale media voor het nummer gedraaid werd op de radio.

Sam Jaspers, Ultratop

De Ultratopnotering van een nummer wordt niet meer bepaald door de verkoopscijfers alleen. “Sinds 2016 rekenen we naast de downloads ook de streamingcijfers mee, en de airplay op 35 radiozenders in ons land. Op die manier wordt de nummer 1 niet louter het best verkochte nummer, maar wel het meest populaire, of het meest geconsumeerde lied in de brede zin van het woord”, legt Jaspers uit.

“Zo houden we rekening met de smaak van het grote publiek, zowel van streamende jongeren, als van ouderen die trouw naar een vaste radiozender luisteren, en ook van een publiek dat liever gericht zijn favoriete muziek downloadt dan allerlei artiesten streamt.”

Perfecte popsong?

MNM heeft “Dance monkey” vrij snel opgepikt. “Het is bijna het perfecte popnummer: een catchy pianoriedeltje is de rode draad, en een aanstekelijke beat neemt je mee op sleeptouw. Als je de titel hoort, dan zie je daar meteen het duidelijke beeld bij van een dansend aapje, ook al gaat het daar niet helemaal over”, zegt MNM-presentatrice Laura Govaerts, die naar het concert van Tones and I gaat. “Je bent helemaal méé nadat je het enkele keren gehoord hebt. En dan heeft Tones and I ook nog een unieke manier van zingen, en een opvallende stem.”

Je bent snel mee met "Dance monkey", als je het enkele keren hebt gehoord. Het stemgeluid van Tones and I is uniek.

Laura Govaerts, MNM-presentatrice

You love it or you hate it: de manier waarop Tones and I zingt, lokt uiteenlopende reacties uit. “Ze klinkt uitgesproken raspy. Met haar doorleefde stem, met stevig wat korrel op. Weinig zangeressen klinken zo expliciet als zij. Iedereen heeft er een mening over, maar Tones and I blijft hoe dan ook hangen”, aldus Govaerts. “In “Dance monkey” wordt er op een bijna kinderlijke melodie met veel rock and roll gezongen: dat is een unieke combinatie”, aldus Eva De Roo van Studio Brussel.

2020 Don Arnold

Kinderfavoriet

“Dance monkey” is opvallend populair bij kinderen, en dat is volgens Laura Govaerts geen toeval. “Voor kinderen is de hoge en schelle stem van Tones and I heel toegankelijk. De zangeres is de twintig voorbij, maar ze klinkt veel jonger. Kinderen zullen hoge liedjes makkelijk meezingen. Door de eenvoudige tekst in simpel Engels, zeker in het refrein, vraagt dit nummer echt om meegezongen te worden.”

Ook tijdens “De Warmste Week” al eind vorig jaar blijkt “Dance monkey” erg populair, want het lied is het meest aangevraagde verzoeknummer van editie 2019.  Niet toevallig vragen kinderen het nummer vaak aan. “De hit van het moment wordt in die week het vaakst aangevraagd, dat merken we al enkele jaren”, zegt Studio Brussel-presentatrice Eva De Roo. “Het is een liedje dat je meteen kan meezingen. Dat merk je bij veel wereldhits: hoe makkelijker en duidelijker de melodie, hoe meer hitpotentieel. In dit geval hoef je zelfs geen Engels te kennen: gewoon fonetisch meebrabbelen, klinkt al aanvaardbaar.” 

Voor veel wereldhits geldt: hoe makkelijker en duidelijker de melodie, hoe beter. 

Eva De Roo, presentatrice Studio Brussel

“Grote” artieste in “kleine” zaal

Haar eerste Belgische concert speelt Tones and I in een relatief kleine zaal, wereldhit of niet. Het Depot in Leuven laat maximum 900 bezoekers toe. “Het is een kwestie van er op tijd bij zijn: Tones and I staat al lang geboekt bij ons, toen “Dance monkey” nog een wereldhit in wording was”, zegt Mike Naert, directeur van het Leuvense muziekcentrum Depot.

“Onze programmatie ligt steeds langer op voorhand vast. Muziek is trouwens geen exacte wetenschap. Je weet nooit wiens populariteit zal exploderen. Alle tickets voor haar Belgische concert zijn al even de deur uit, en de wachtlijst is hopeloos lang. Ik denk dat Tones and I zelf ook verrast is door dat plotse wereldwijde succes.”

Voor concertorganisatoren is het boeken van artiesten een kwestie van vraag en aanbod. “Als concertzaal krijgen we veel aanbiedingen, en daaruit selecteren we. Het zijn de lokale boekingsagenten die artiesten aanbrengen. Daarbij is het een kwestie van geven en nemen. Boekingsagenten krijgen opdrachten van internationale agenten om een zaal met een bepaalde capaciteit te zoeken in een bepaald land, en komen op die manier bij ons terecht.”

Het boeken van een artiest is een kwestie van vraag en aanbod. Muziek is geen exacte wetenschap, dus succes valt niet te voorspellen.

Mike Naert, directeur concertzaal Depot

“Vandaag zouden we Tones and I niet meer kunnen boeken”, zegt Naert eerlijk. “Maar we merken dat veel artiesten graag komen spelen in zalen van ons kaliber, om zich voor te bereiden op de festivalzomer Voor ons is het natuurlijk leuk om een wereldster te ontvangen in Leuven. We nemen enkel extra maatregelen als een artiest daar zelf om vraagt. Maar iedereen wordt bij ons even goed behandeld, of je concert in Depot nu uitverkocht is of niet."

Voor wie er vanavond niet bij is in Depot: Tones and I keert terug naar ons land voor Rock Werchter. Het meezingmoment van de zomer is bij deze bekend.

Onze ploeg van "Het Journaal" was er alvast wel bij, bekijk hier het verslag: 

Video player inladen...

Instagramkanaal NWS kon Tones and I enkele vragen stellen:

Meest gelezen