Schade door storm Ciara enkele weken geleden
Radio 2

Verzekeringsmakelaar blijft overeind in digitale storm

Wie een verzekering afsluit, doet dat meestal via de klassieke weg: een makelaar. Dat blijkt uit een studie van Assuralia. E-commerce komt in de sector amper van de grond.

We gebruiken voor alles het internet, maar als we een verzekering afsluiten, doen we dat het liefst via een makelaar. Dat blijkt uit een studie van Assuralia, de beroepsfederatie van de verzekeringsmaatschappijen. Nauwelijks 0,2% van alle verzekeringscontracten wordt rechtstreeks online afgesloten, tussen de klant en de verzekeringsmaatschappij dus.

Alle andere contracten worden afgesloten via een tussenpersoon, bijvoorbeeld een bank maar dus vooral de onafhankelijke makelaar, die meerdere maatschappijen in portefeuille heeft. "Hun aandeel stijgt zelfs", zegt Kelly Schamphelaere, CEO van de Federatie van Verzekeringsmakelaars. "Bij meer dan de helft van de afgesloten verzekeringen komt een makelaar aan te pas. Bij de schadeverzekeringen is dat zelfs twee op de drie polissen.

We zien dat ook bij schadegevallen. Dan heeft men nood aan iemand die zegt: "Wij gaan dit schadegeval voor u oplossen."

Kelly Schamphelaere, CEO Federatie van Verzekeringsmakelaars

Menselijk contact

Ons land is een beetje de vreemde eend in de bijt, want in andere landen (en zeker een markt als het Verenigd Koninkrijk) heeft dat digitale aanbod een veel groter marktaandeel. Daar sluiten klanten online wel op grote schaal verzekeringscontracten af met de maatschappijen. Dat dat in ons land niet gebeurt, heeft volgens Schamphelaere heel wat oorzaken: "De Belgische markt is historisch een makelaarsmarkt. Bovendien zijn verzekeringen vaak complex. Er is een groot aanbod aan verzekeringsproducten, er zijn verschillende polisvoorwaarden, verschillende waarborgen en daarvoor is een professioneel advies nodig."

Maar klanten hebben ook nood aan een menselijk contact. "Mensen gaan heel vaak digitaal zoeken naar informatie, maar als puntje bij paaltje komt, dan zoekt men een vertrouwenspersoon, iemand die bevestigt dat het gewenste product past bij hun behoeften. We zien dat ook bij schadegevallen. Dan heeft men nood aan iemand die zegt: "Wij gaan dit schadegeval voor u oplossen.""

Knelpunt

De toekomst lacht de verzekeringsmakelaars dus toe. Maar vreemd genoeg wordt dat een knelpuntberoep. De instroom van jongeren naar de job is niet groot en de gemiddelde leeftijd van de verzekeringsmakelaar ligt op 52 jaar. "We proberen jongeren attent te maken op het feit dat het een heel fijn beroep is, waarbij je in nauw contact staat met klanten", zegt  Schamphelaere. "Bovendien is de job uitdagend door alle wetgeving."