Video player inladen...

BEKIJK: Iconische watertoren gaat tegen de vlakte op de voormalige Opel-terreinen in Antwerpen

De site van de voormalige Opel-fabriek in de haven van Antwerpen ziet er sinds deze namiddag anders uit. De bekende blauwe watertoren is neergehaald na een gecontroleerde ontploffing. In 2010 sloot de fabriek haar deuren en sinds oktober vorig jaar worden de gebouwen gesloopt. In de toekomst zullen er nieuwe fabrieken komen op de site van zo'n 88 hectare.

In de haven van Antwerpen is zaterdag de iconische blauwe watertoren neergehaald. Die stond meer dan vijftig jaar op de voormalige Opel-site aan het Churchilldok. De site, die 110 voetbalvelden groot is, wordt sinds oktober gesloopt om plaats te maken voor nieuwe bedrijven.

Bekijk hieronder de beelden en lees daarna verder:

Video player inladen...

De vijftig meter hoge toren met de herkenbare blauwe bol werd in 1966 door General Motors gebouwd. Het reservoir, met een diameter van bijna dertien meter, diende als wateropslag voor de brandweer. Zaterdag werd de toren afgebroken door middel van een gecontroleerde explosie. Met een beperkte hoeveelheid aan springstoffen liet men de watertoren kantelen, waarna de toren op grondniveau verder ontmanteld en geruimd werd.

Lees verder onder de foto.

Nicolas Maeterlinck

"Met het slopen van deze toren kiezen we voor een nieuwe toekomst van dit gebied en geven we het symbolische startschot voor de herinrichting van de Churchillsite. De site is met haar strategische ligging dé ideale locatie om de transitie in de Antwerpse chemiecluster te versnellen. Als haven willen we hier onze duurzame en circulaire ambities echt waarmaken. Met het nieuwe inrichtingsplan beoogt Port of Antwerp honderden nieuwe jobs die verder bijdragen aan de duurzame groei van onze haven", zegt havenschepen Annick De Ridder.

Intussen werd op de site al meer dan 80 procent van de fabrieksgebouwen afgebroken. De sloopwerken worden naar verwachting tegen september 2020 afgerond waarna het gebied kan worden klaargemaakt voor nieuwe bouwwerken.

Nicolas Maeterlinck

Meest gelezen