Nicolas Lambert

Te snel in zone 30 of 50? Binnenkort ook GAS-boete mogelijk

Wie betrapt wordt op te snel rijden in een zone 30 of 50, zal in de toekomst ook een GAS-boete krijgen. Steden en gemeenten krijgen de bevoegdheid om die uit te schrijven voor lichte overtredingen. Dat zijn Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters en Vlaams minister van Binnenlandse Bestuur Bart Somers overeengekomen. Op die manier willen ze de verkeersveiligheid rond de scholen en in de bebouwde kom verhogen. De overtredingen moeten wel worden vastgesteld door een automatische camera.

Wie in een zone 30 of 50 te snel rijdt, kan in de toekomst ook een GAS-boete krijgen. Het gaat weliswaar over lichte overtredingen, van maximaal 20 kilometer per uur. En de overtredingen moeten ook door een automatische camera worden vastgesteld. Dat zijn Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) en Vlaams minister van Binnenlandse Bestuur Bart Somers (Open Vld) overeengekomen in een princiepsakkoord. Het akkoord moet wel nog in een wet gegoten worden.

De GAS-boetes zullen leiden tot een mentaliteits- en gedragswijziging in het verkeer en dat is nodig

Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken

Steden en gemeenten klagen vaak dat er amper op snelheid gecontroleerd wordt op wegen waar je maximaal 30 of 50 kilometer per uur mag rijden. Om hen de kans te geven daar zélf op in te zetten, komt de Vlaamse regering nu met de regelgeving rond GAS-boetes. "Dit is een goede zaak voor de verkeersveiligheid in onze gemeenten, niet alleen in schoolomgevingen, maar ook woonwijken", zegt minister Lydia Peeters. "Betere handhaving zal leiden tot een mentaliteits-en gedragswijziging van bestuurders in het verkeer en dat is nodig", vult minister Somers aan. "Met deze maatregelen worden er opnieuw meer middelen en autonomie doorgeschoven naar het lokale niveau. Dit komt bovenop de extra financiering die al voorzien was."

GAS-boetes beter dan investeringen in infrastructuur

De ministers denken dat GAS-boetes uitschrijven béter is dan investeren in infrastructuur, zoals verkeersdrempels. "Omdat er te weinig controle is, moeten heel wat lokale besturen allerlei infrastructurele maatregelen nemen zoals verkeersdrempels, wegversmallingen en dergelijke meer in een poging het verkeersgedrag bij te sturen", zeggen ze. "Vaak zijn dit suboptimale oplossingen, die ook de doorstroming hypothekeren en onnodig veel geld kosten. Met meer trajectcontroles, flitscamera's en snelheidscontroles kan een andere rijcultuur worden geïnstalleerd", klinkt het.

Bekijk hier het verslag uit “Het Journaal”:

Video player inladen...

Meest gelezen