Het Menense bedrijf Avalasia ziet de vraag naar zijn koortsscanners boomen.

Wanneer het coronavirus ook doet kopen: deze Belgische bedrijven doen onverhoopt gouden zaken

Nee, niet àlle ondernemers trekken bleek weg bij de huidige coronakopzorgen. Je zal dezer dagen maar handgels of koortsscanners produceren: voor die bedrijven zijn het - hoe vreemd dat ook mag klinken - hoogdagen. "Never waste a good crisis, maar je mag ook niet overdrijven."

Te midden van de sombere coronanieuwtjes, waarin beurzen aan een roetsjbaan begonnen zijn en waarin we koortsige economen af en toe "recessie" horen hoesten, duiken af en toe ook meer optimistische bedrijfsverhalen op. Want naast verliezers creëert zo'n crisis steevast ook onverwachte winnaars.

Kijk naar Avalasia, uit Menen. Dat was eigenlijk vooral gespecialiseerd in advies rond warmtecamera's, maar bracht zelf niet zo lang geleden ook een eigen koortsdetectiesysteem op de markt. Dat was voor de duidelijkheid in nog coronaloze tijden, benadrukt zaakvoerder Nico Ramacker. 

"Net toen wij door het coronavirus zelf met leveringsproblemen kampten voor ander materiaal, steeg de vraag naar onze koortsscanners enorm", zegt hij. Als bij wonder is de hardware voor de koortsscanner die Avalasia maakt de enige die nog vlot wordt aangeleverd.

Van waar die hardware dan wel mag komen? "Wel, uit China, meerbepaald uit Wuhan", grinnikt Ramacker bij dat bizarre toeval. Wuhan is de stad waar het nieuwe coronavirus de allereerste mensen besmette.

Nu kan ik nog leveren binnen de 2 weken, maar ik weet niet of ik die termijn nog lang ga kunnen garanderen

Nico Ramacker, Avalasia

"We krijgen nu vragen van overheden en grote bedrijven uit heel Europa tot zelfs uit Afrika. Het is niet meer zo moeilijk om mensen te overtuigen van het nut van ons product. Meer nog: we kunnen nog moeilijk volgen. Nu kan ik nog leveren binnen de 2 weken, maar ik weet niet of ik die termijn nog lang ga kunnen garanderen."

Handen wassen

Ook bij de Gentse producent van zeep en handgels Christeyns piekt de productie dezer dagen. Nogal wiedes, nu handen wassen zo cruciaal is om het virus te helpen indijken.

"Zelfs nu we de productie verdrievoudigd hebben, is de vraag nog zeker tien keer groter dan wat we kunnen leveren", vertelt algemeen directeur Jef Wittouck aan onze collega's van Radio 2 Oost-Vlaanderen.

In de fabrieken van Christeyns zijn nu extra ploegen ingezet om nog meer te kunnen produceren. Maar het blijft moeilijk om iedereen tevreden te stellen. "Iedereen wil nu veel meer dan er eigenlijk beschikbaar is, dus we moeten jammer genoeg nogal veel nee zeggen."De vaste, trouwe klanten krijgen voorrang en de rest probeert Christeyns redelijk te verdelen.

(Lees verder onder de foto)

Archiefbeeld ter illustratie.
Christophe Vandercam / Photo News

Bij de Beneluxpoot van de Italiaanse toiletpapier- en tissueproducent Sofidel hebben ze de vraag de voorbije 2 weken met een derde tot de helft zien stijgen. Sofidel maakt onder meer de merken Cosynel en Nalys voor Delhaize, Colruyt en Carrefour. "En die sterke stijging zien we overal in Europa", vertelt ons Jean-François De L'Arbre, de marketing- en salesverantwoordelijke voor de Benelux.

De fabrieken van Sofidel, onder meer die in Duffel, draaien op volle toeren en voorlopig kunnen ze de vraag aan. "Klanten hebben vaak voor 15 dagen voorraad in huis en wij ook nog eens.  Dus we komen niet onmiddellijk in de problemen, zeker niet voor keukenrol en toiletpapier. Voor zakdoekjes zijn we wel naar onze limieten aan het gaan."

Videostreaming

En ook in Wommelgem, bij het videobedrijfje Slash9, voelen ze dat de coronacrisis hun business stevig heeft omgegooid. Slash9 zorgt vooral voor livestreaming van evenementen, congressen en persconferenties. 

We hopen natuurlijk dat we nieuwe klanten kunnen overtuigen en langer aan ons binden, maar we gaan niet voor het snelle gewin

Jef Wittouck, Christeyns

"Heel wat evenementen zijn afgelast, en dat voelen wij natuurlijk onmiddellijk", zegt medeoprichter Ittai De Vree. "Maar dat wordt de laatste weken en dagen gecompenseerd door de nieuwe vragen die binnenstromen van bedrijven."

Het gaat dan vooral over grote bedrijven die naar klanten, medewerkers en journalisten willen blijven communiceren in tijden van coronaquarantaines. Denk aan gestreamde videoboodschappen van CEO's of persconferenties die makkelijk van op afstand bij te wonen zijn. "Voor al die nieuwe vragen hebben we nu pakketten opgesteld met vaste prijzen, zodat dat voor al onze klanten heel helder en duidelijk is."

(Lees verder onder de foto)

Archiefbeeld ter illustratie.
Copyright 2018, Mihajlo Maricic, licensed via EyeEm Mobile GmbH

Oorlogswoekerwinsten

Het woord is gevallen: prijzen. In een wereld waar de wet van vraag en aanbod heerst, zou je kunnen verwachten dat die nu de pan uitswingen bij veelbevraagde firma's als Sofidel, Christeyns, Avalasia en Slash9. 

Niet dus. "Nee, wij hebben jaarcontracten met onze klanten, de supermarkten", legt De L'Arbre van Sofidel uit. "Die waren al voor deze crisis afgesloten, dus aan die prijs verandert niets. Maar zij zijn uiteraard wel vrij om dan zelf de consumentenprijs te bepalen."

"Je zou kunnen zeggen 'never waste a good crisis', maar je mag daar niet in overdrijven", vindt De Vree van Slash9. "Je moet eerlijk zijn tegen je klanten. Zo krijgen we ook vragen om meetings te streamen voor grote bedrijven, maar in die gevallen verwijzen wij door naar veel goedkopere, bestaande diensten."

Ik vermoed dat veel mensen na de coronacrisis de enorme efficiëntiewinst van videostreaming zullen inzien

Ittai De Vree, Slash9

Eenzelfde geluid bij Christeyns: "Met het soort producten dat wij aanbieden, professionele en industriële reinigingsproducten en -systemen, moet je het hebben van de lange termijn. We hopen natuurlijk dat we nieuwe klanten kunnen overtuigen en langer aan ons binden, maar we gaan niet voor het snelle gewin", zegt topman Wittouck.

(Lees verder onder de foto)

De koortsscanner van Avalasia.

Ook Avalasia heeft zijn prijzen bewust niet aangepast, zegt Ramacker. "Dit is niet het moment om oorlogswoekerwinsten te maken. Dat past niet binnen onze ethiek. Wel zijn de kortingen die we in het verleden soms gaven, weggevallen. First come, first serve."

Efficiëntiewinst

En wat na deze coronacrisis? Keert dan alles weer terug naar het oude? Bij Christeyns wel, denkt Wittouck. "Nu wordt dat een beetje gehypet hé. Het is permanent in de media, iedereen wordt daardoor ook bezorgd, en - ik merk het ook bij mezelf - je gaat veel meer je handen wassen dan je voorheen deed". Maar eens de mediabelangstelling weg is, zal iedereen weer terugvallen op zijn oude gewoontes, vermoedt hij.

Dat voorspellen ze ook bij Sofidel. "Klanten zijn nu hun voorraad aan het aanvullen. Maar wij maken natuurlijk producten die niet direct vervallen. Met andere woorden: we verwachten na deze tijdelijke sterke stijging in de vraag toch een terugval."

(Lees verder onder de foto)

Copyright 2018, Sabine Kriesch , licensed via EyeEm Mobile GmbH

Maar bij Avalasia en Slash9 denken ze daar toch enigszins anders over. "Ik denk dat nu wel duidelijk geworden is wat het nut is van ons koortsdetectiesysteem", zegt Ramacker. "Ik verwacht dus voor ons nog een grote nasleep van de coronacrisis. Ik zie nog altijd overheden die niet zo snel reageren. Bij hen loopt de beslissingtermijn op tot 9 maanden."

Ook bij Slash9 rekenen ze nu toch op de wake-upcall die de coronacrisis voor sommige bedrijven vormt. "Ik denk dat de digitale omslag hierna alleen maar sneller zal gaan. Je kunt je inderdaad soms afvragen waarom bedrijven een grote zaal afhuren om een paar journalisten te ontvangen als de meerderheid via een livestream meevolgt. Dus ik vermoed dat veel mensen na de coronacrisis de enorme efficiëntiewinst van videostreaming zullen inzien."

Meest gelezen