Elektrische deelsteps nog te vervuilend omdat ze niet lang genoeg meegaan: "Er moet nog veel verbeteren"

De elektrische deelstep is vervuilender dan andere transportmiddelen die ze kan vervangen. Dat komt omdat de levensduur te beperkt is. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Brusselse universiteit ULB.

De onderzoekers gingen het gebruik van de deelstep na in Brussel. Een elektrische deelstep stoot in het algemeen 131 gram CO2-equivalent uit per kilometer. De uitstoot is voor vier vijfde het gevolg van de productiefase in China, blijkt uit de studie. In België is de uitstoot het resultaat van het plaatsen en ophalen van de steps, en van het opladen.

De deelstep vervangt vooral het openbaar vervoer, maar ook de auto: een privéauto, deelauto, taxi of Uber. Die laatste is het meeste belastend voor het klimaat, met 110 gram CO2-equivalent per kilometer. De deelstep vervuilt dus meer. De reden? De beperkte levensduur.

Deelsteps moeten sterker worden

Om minder vervuilend te zijn dan andere transportmiddelen zou de deelstep gemiddeld 9,5 maanden gebruikt moeten worden. In de praktijk is dat slechts 7,5 maanden.

Om de levensduur te verlengen, moeten de deelsteps sterker worden. "Maar ze moeten ook efficiënter onderhouden worden, de weginfrastructuur moet verbeterd worden, ze moeten voorzichtiger gebruikt worden en het vandalisme moet verminderen", besluit Hélie Moreau, onderzoekster van het Instituut voor Milieubeheer en Ruimtelijke Ordening van de ULB.