Marie-Sol Sebrechts Gillain

Wat is er aan de hand bij De Lijn? "Pano" maakt het rapport op na het rampjaar 2019

2019 was een "annus horribilis" (rampjaar) voor De Lijn. De Vlaamse ombudsman werd overspoeld door klachten. Het leek wel of er overal werd gestaakt. Wat is er aan de hand bij De Lijn? Pano praatte de afgelopen maanden met tientallen mensen binnen én buiten de organisatie.

"Het is niet normaal. Alles wat mank kan lopen, loopt precies mank bij De Lijn", zegt een werknemer in de reportage vanavond. Een belangrijke reden van die malaise is de reorganisatie van de Lijn, horen we vaak. Het personeel kampt met hoge werkdruk en nipte rijtijden.  Maar ook voor het materieel zijn er gevolgen. Zo is er sprake van een voertuig dat al zeven maand niet meer gebruikt wordt, omdat er geen tijd is en er niet voldoende onderdelen zijn om het voertuig te herstellen. Er rijden ook bussen rond met een defect dat al vijf keer gerapporteerd werd, zoals een kapot interieur, schade door vandalisme die niet meteen hersteld kan worden, deuren die vanzelf opengaan. 

Video player inladen...

Ook de reizigers lieten van zich horen in 2019, vooral bij de Vlaamse ombudsman. Meer dan 72.500 klachten werden verstuurd, bijna de helft meer dan in 2018. De algemene tevredenheid zit ook in een negatieve spiraal. Op 4 jaar tijd ging die van 71% naar 62%.

De algemene tevredenheid zit in een negatieve spiraal

Burgemeester Geert Daems (CD&V) van Hulshout neemt het op voor verschillende van zijn inwoners die het aanbod van De Lijn de laatste jaren hebben zien verschralen. Daardoor moeten veel van zijn inwoners vandaag de bus nemen in buurgemeentes. Verre van ideaal dus. “Ook hier betalen wij allemaal mee voor De Lijn, maar wat krijgen we terug? Behalve de schoolbus is het hier de grote leegte. Breid het aanbod uit, zo zal ook opnieuw de vraag naar openbaar vervoer groeien, daar ben ik van overtuigd”. De verhalen van ontevreden reizigers zijn legio. In onze reportage zie je die van Lieve en Tim bijvoorbeeld. Lieve is 80 en wil naar de kapper met de bus. Tim heeft een fysieke beperking.

Video player inladen...

Het openbaar vervoer wint zo niet aan populariteit. Het kan nochtans anders, zegt mobiliteitsdeskundige Dirk Lauwers: "In landen zoals Frankrijk en Duitsland is de doorstroming beter. Bussen en trams worden er niet opgehouden door ander vervoer. De trams in Antwerpen bijvoorbeeld halen een snelheid van gemiddeld 16 km/u. In de Franse steden is dat bijna het dubbele. Daar zien ze de populariteit van het openbaar vervoer dan ook toenemen." 

Video player inladen...

De Lijn is zelf ook vragende partij voor het maken van duidelijkere keuzes op de weg.  Nu staan bussen en trams bijna altijd mee in de file. En daar kan De Lijn zelf niks aan veranderen. Om dat aan den lijve te ondervinden, mogen we Elisa volgen. 

Video player inladen...

De problemen bij De Lijn zijn dus een combinatie van verantwoordelijkheden. Dat zegt ook mobiliteitsdeskundige Dirk Lauwers: "Het is een combinatie van verantwoordelijkheden. Uiteraard wat de budgetten betreft is dat de bevoegde minister en de Vlaamse regering. Maar het is ook bij steden en gemeenten en ook bij het Vlaams mobiliteitsbeleid, bij het agentschap wegen en verkeer, waar men onvoldoende prioriteit geeft aan verkeerslichten. Waar men onvoldoende ruimte van de straat, die nu aan de auto is toebedeeld, durft om te switchen naar ruimte voor het openbaar vervoer."

Ondertussen hopen reizigers op verbetering. En Roger Kesteloot, de directeur-generaal van De Lijn, is ook hoopvol: "In 2020 zal De Lijn haar rug rechten. Ik snap dat sommige mensen daar sceptisch naar kijken, maar het is aan ons om te bewijzen dat de sceptici ongelijk hebben."

Bekijk hier de volledige "Pano"-reportage: 

Video player inladen...

Meest gelezen