Woonzorgcentrum in Zottegem gebruikt WhatsApp om bewoners in contact te houden met familie en vrienden 

Het woonzorgcentrum De Bron in Zottegem springt creatief om met de coronamaatregelen. Ze laten familie en vrienden berichtjes sturen naar een WhatsApp-nummer. Een ergotherapeut gaat dan langs bij de bewoners om de boodschappen te tonen en te beantwoorden. “Alles dat het leed kan verzachten, is mooi meegenomen, dus daar zetten we graag op in”, zegt Giel Meirhaeghe van WZC De Bron.

“De noodzaak noopt ons tot creativiteit”, legt Giel Meirghaeghe uit, "vanaf vandaag kunnen familie en vrienden berichtjes sturen naar ons via WhatsApp.” Die berichtjes, foto’s en filmpjes worden dan getoond aan de bewoner in kwestie. “De bewoners krijgen wel hulp om te antwoorden. Een ergotherapeut gaat rond met de smartphone om hen te helpen want niet alle bewoners kunnen omgaan met smartphones."

Gemoed is ook belangrijk

“We waren overvallen door de maatregel om geen bezoek te ontvangen. Toch wilden we dat familie nog een boodschap kon nalaten voordat ze onze inwoners voor een lange tijd niet zullen zien.” Momenteel gaat het nog over berichtjes, foto’s en video’s via WhatsApp maar daar komt verandering in. “Vanaf volgende week kijken we ook voor live-gesprekken via Skype of andere toepassingen. We kunnen goede zorg voorzien voor onze bewoners, maar hun gemoed en gevoel is ook heel belangrijk."

Het woonzorgcentrum heeft één smartphone ter beschikking, maar heeft ook maar 35 inwoners. "Bij grotere woonzorgcentra moeten er dan wel meer smartphones voorzien worden", sluit Giel af.