Plastic wand in Brusselse taxi's moet taxichauffeur van klant scheiden
Heel wat taxibedrijven zien hun omzet de laatste dagen dalen. Maar voor veel CEO's staat echter de veiligheid van hun mensen voorop. Ze doen er dan ook alles aan om de chauffeurs te beschermen tegen het coronavirus. Een Brussels taxibedrijf plaatst nu een plastic wand tussen de chauffeur en de klant.
Het openbaar leven ligt zo goed als stil en dat merk je ook: nog amper volk in de straten en op bus, tram, metro en trein is er eindelijk ruimte en zitten we niet meer op elkaar. Ook de taxiritten werden tot het minimum beperkt. Taxibedrijven die ritten van en naar de luchthaven verzorgen zitten met de handen in het haar.
"Ik heb zonet nog een koppel van Zaventem naar huis mogen voeren," vertelt Stefaan Leroy van taxibedrijf Sparta uit Halle. "Een koppel dat vervroegd terugkwam uit vakantie. Maar voor de rest zijn er nog amper klanten. Ik ben zo'n 80 à 90 procent van mijn cliënteel kwijt."
Andere opdrachten
Stefaan hoopt dat er binnenkort andere opdrachten binnenlopen. "Ik hoop dat ik binnenkort bijvoorbeeld voor een labo kan rondrijden", zegt hij op Radio 2 Vlaams-Brabant. "Op deze manier zou ik dan toch nog een inkomen kunnen hebben, al zal dat niet veel zijn. Maar iets, is beter dan niets."
Maatregelen
Intussen probeert Stefaan alle voorgeschreven maatregelen te volgen, zolang hij nog met passagiers rondrijdt. "Ik probeer mijn taxi zo veel mogelijk te ontsmetten, niemand mag meer vooraan zitten, klanten moeten zelf hun bagage in de koffer plaatsen, ... . Het zijn kleine maatregelen, maar we wachten op de federatie. Zij hebben nog altijd niets laten weten."
Met een plastic wand tussen taxichauffeur en klant willen we besmettingen voorkomen
Intussen, zo schrijft Bruzz, raadt Taxikoepel Brussels Taxi Fed zijn leden aan om een plastic wand te installeren tussen de chauffeur en zijn klant om zo besmettingen te vermijden. "Er is wel nog een klein gleufje voor de biljetten, al vragen wij onze klanten om elektronisch te betalen."
