Open brief van Belgische handelaars: "Koop in deze tijden bij Belgische webwinkels"

In deze ongeziene bizarre tijden slaan de Belgische handelaars de handen in elkaar om te onderstrepen dat lokaal kopen nu van extra groot belang is. Ook na deze crisis willen alle handelaars, groot én klein, opnieuw aan de slag kunnen en dat zullen ze met veel plezier doen. Via een open brief vragen de handelaars aan de consument om niet af te glijden naar buitenlandse webshops, maar volop de Belgische economie te ondersteunen.

opinie
ImageGlobe
Opinie
Gezamenlijk initiatief van de Belgische retailers

Beste klant,

De wereldwijde crisis waarmee we met z’n allen geconfronteerd worden, kent een ongeziene en groeiende omvang.  Ook de omvang van de gevolgen van de crisis zullen ongezien zijn.  Hoe wij na deze crisis als maatschappij met elkaar zullen omgaan, zal in de loop van de volgende weken worden bepaald.  Begrippen als zorgzaamheid en burgerzin zullen ons blijven leiden in ons handelen, ons denken en ons omgaan met elkaar.

Niet omdat het gemakkelijk was, maar omdat het juist was

Hoe onze maatschappij na deze crisis naar haar handelaars zal kijken, wordt eveneens in de loop van de volgende weken bepaald.  Alle handelaars, groot én klein, hebben zich sinds het begin van de crisis geïnformeerd en hebben zich, elk binnen zijn mogelijkheden, aangepast aan een nieuwe, steeds wijzigende, realiteit.  De aandacht voor de gezondheid van klant en medewerker heeft ons steeds geleid, de beelden en berichten uit Italië indachtig. 

Sinds de aankondiging van verscherpte maatregelen op 12 maart zijn handelaars in een nieuwe wereld terecht gekomen.  Een wereld waarin de hoofdprioriteit bestaat in het verzoenen van klantentevredenheid met het garanderen van de gezondheid van u, onze klant, en elk van onze medewerkers.  Sinds de bekendmaking van deze eerste reeks maatregelen hebben vele handelaars, zonder rekening te houden met de financiële impact en zonder dat de overheid ons hiertoe verplichtte, eenzijdig beslist om de veiligheid van medewerkers en maatschappij méér dan ooit centraal te zetten door pro-actief onze winkels te sluiten.  Niet omdat het gemakkelijk was, maar omdat het juist was. 

Retailers blijven ten dienste staan van de consument

Of retailers nu zelf hebben beslist om winkels te sluiten in de strijd tegen deze onzichtbare vijand is in het verdere schema niet langer relevant.  2020 zal voor alle retailers, groot en klein, een verloren jaar zijn.  Maar niettegenstaande de zekerheid van de zich opstapelende verliezen blijven wij ten dienste staan van de Belgische consument.  Onze webshops blijven de volgende weken open en zullen, zoals u gewoon bent van onze winkels, hun uiterste best doen om uw verwachtingen maximaal te vervullen. 

In een periode vol onzekerheid en angst om ziek te worden, moet onze dank in die context uitgaan naar onze medewerkers in de distributiecentra, die in moeilijke omstandigheden hun best mogelijke inspanningen leveren.  Tienduizenden, mogelijks méér dan honderdduizend, van hun winkelcollega’s wacht wellicht weken van onzekerheid en tijdelijke werkloosheid.  In deze omstandigheden gaat onze dank ook uit naar de mensen uit de transportsector en de post- en koeriersbedrijven, die zorgen voor de levering van al die goederen.

Koop op Belgische webshops

Zorgzaam en met burgerzin gaan wij allen de strijd aan tegen corona.  Als sector vragen wij ook úw steun. Mogen wij vragen om, wanneer u online bestellingen plaatst (en dat zal u zonder twijfel ook doen) eerst aan uw lokale handelaar te denken? Ongeacht het om een zelfstandige ondernemer dan wel een grote nationale speler gaat. Mogelijks vindt u vergelijkbare producten op buitenlandse sites goedkoper, mogelijks garanderen zij een snellere levertermijn of mogelijks is de zoekervaring beter. Toegegeven. 

Na deze crisis willen onze tienduizenden winkelmedewerkers u echter graag terug verwelkomen in hun winkels. Bent u bereid om ons hierbij te helpen en steunen?  Koop op onze Belgische webshops (#kooplokaal). 

Niet omdat het gemakkelijk is, maar omdat het juist voelt.

A.S. Adventure (Dominique Motte), Bel & Bo (Michel Delfosse), Brantano (Anja Maes), Bristol (Elise Vanaudenhove), Caroline Biss (Bart Saelen), CKS (Manu Bracke), Colora (Toon Bossuyt), Damart Benelux (Filiep Blontrock), Di & Planet Parfum (Tanguy De Ripainsel), E5 Mode (Frédéric Helderweirt), Fnac - Vanden Borre (Charles-Henri de Maleissye), Fred & Ginger (Dieter Penninckx), FUN (Philippe De Moor), JBC (Ann & Bart Claes), Lattoflex (Tom De Coene), LolaLiza (Stephan Jeger), Maxi Toys (Alain Hellebaut), Mayerline (Mimi Lamote), Sleeplife (Wim Herman), Standaard Boekhandel & Club (Geert Schotte), Steylaerts Badkamers (Patrick Steylaerts), Schoenen Torfs (Wouter Torfs), Veritas (Corneel De Maeyer), ZEB & The Fashion Store (Luc Van Mol)

Bekijk hier het interview met Wouter Torfs in "Het Journaal":

Video player inladen...

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.

Meest gelezen