(c) Lantis

Wegwerkzaamheden stilgelegd door het nieuwe coronavirus, ook de bouw van de Oosterweelverbinding opgeschort 

Er stonden in de afgelopen week geen files op de weg en het is vrijwel zeker dat er vanaf april door de coronacrisis ook nauwelijks files door wegwerkzaamheden zullen zijn. Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft namelijk tal van grote werven op snelwegen voor onbepaalde tijd moeten uitstellen want aannemers krijgen het werk voorlopig niet meer georganiseerd. Ook de bouw van de hoognodige Oosterweelverbinding ligt tot 5 april stil. En wellicht nog langer.

De Oosterweelverbinding, dat is binnenkort de grootste bouwwerf van Europa. De verbinding moet de Antwerpse ring sluiten via een nieuwe tunnel onder de Schelde tussen Linkeroever en de bestaande ring vlakbij het sportpaleis. Maar hoe zat het daar ook alweer mee? 

Zo ziet de knoop in Antwerpen-West er uit na de werkzaamheden (c) Lantis

Wel, de werkzaamheden zijn volop bezig. Wie wel eens via de Kennedytunnel rijdt, kan er niet meer naast kijken. Overal zie je versmalde rijstroken, snelheidsbeperkingen en grote zandhopen naast de weg. Lantis, de organisatie die in opdracht van de Vlaamse overheid de Oosterweelverbinding bouwt, heeft al aannemers aangesteld om de huidige knooppunten rond Antwerpen-West en Sint-Anna-Linkeroever helemaal om te bouwen zodat de nieuwe tunnel over een paar jaar vlekkeloos kan aansluiten op de E34 naar Knokke en op de E17 naar Gent.

Oosterweel: werkzaamheden op linkeroever liggen plat

Die werkzaamheden liggen nu echter allemaal stil door de coronacrisis. Veel aannemers kunnen de gezondheid van hun werknemers niet meer garanderen. Acht arbeiders in een klein busje naar de werf brengen? Dat is niet langer verantwoord. 

Acht arbeiders in een klein busje naar een werf brengen? Dat is niet langer verantwoord.

Op de werven zelf is er ook een probleem: sommige werfactiviteiten moet je met verschillende mensen op dezelfde plek uitvoeren, dicht bij elkaar. En ook dat is tegen de huidige regels omtrent hygiëne. Bovendien werken aannemers vaak met werkkrachten uit Oost-Europa. Deze mensen zijn in de afgelopen week massaal naar huis vertrokken. Ze zijn bang dat ze voor lange tijd hun familie niet meer zullen zien omdat steeds meer Europese landen strenge grenscontroles uitvoeren of reisbeperkingen opleggen.

Overzichtskaart Oosterweelverbinding (c) Lantis

 “Door de problemen bij de aannemers gebeurt er op linkeroever voorlopig niets meer. De bouw van de Park & Ride-installaties bij Merksem en Luchtbal liggen ook zo goed als stil”, zegt Annick Dirckx van Lantis. Voor alle duidelijkheid: het is niet Lantis zélf dat de werkzaamheden heeft opgeschort. De organisatie kan alleen vaststellen dat veel werkzaamheden niet kunnen doorgaan omdat de aannemers te weinig mensen hebben of omdat ze niet kunnen voldoen aan de maatregelen die de coroncrisis moeten bestrijden.

Rechteroever

Op rechteroever zijn de eigenlijke bouwwerkzaamheden nog niet gestart. Dit jaar wil Lantis de definitieve bouwvergunning binnenhalen. Pas in 2021 kan de schop echt in de grond. Echter, er zijn wel al heel wat voorbereidende werkzaamheden bezig. Bijvoorbeeld de afbraak van de iconische silogebouwen van SAMGA ter hoogte van het Noordkasteel. Daar zal de nieuwe Scheldetunnel op rechteroever weer aan de oppervlakte komen. De afbraak van de gebouwen kan voorlopig wél plaatsvinden. 

Sommige gebouwen op deze foto gaan binnenkort tegen de grond. Hier komt de nieuwe Scheldetunnel op rechteroever weer aan de oppervlakte (c) Lantis

De opschorting van de werkzaamheden loopt minstens tot 5 april. Dat is de voorlopig einddatum van de federale crisismaatregelen. De coronaepidemie kan echter nog tot eind mei duren, zo vertellen specialisten. De kans is dus reëel dat veel werven nog langer stil zullen liggen.

“Dat betekent niet dat Lantis niet verder kan werken. Het studiewerk en de procedure van de bouwaanvraag voor het gedeelte van de Oosterweelverbinding op rechteroever lopen gewoon door”, aldus nog Dirckx.

Het studiewerk en de procedure van de bouwaanvraag voor het gedeelte van de Oosterweelverbinding op rechteroever lopen gewoon door.
Annick Dirckx, Lantis

De opschorting van de werkzaamheden kost uiteraard handenvol geld. De directe kosten zijn ten laste van de aannemers en de gemeenschap. Denk maar aan de economische of tijdelijke werkloosheid voor veel werknemers, de materiaalkosten voor de bedrijven en de verzekeringspremies. De indirecte kosten zullen we later voelen want na de coronacrisis zullen heel wat werven tegelijkertijd opnieuw starten. Dat kan extra verkeershinder opleveren.

Agentschap Wegen en Verkeer stelt grote wegwerkzaamheden uit of zet ze tijdelijk stop

Bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), dat de snel- en gewestwegen in Vlaanderen beheert, is hetzelfde geluid te horen. “We kunnen niet anders dan grote werkzaamheden die deze maand of in april moesten starten, uitstellen, ”zegt Veva Daniëls. In tegenstelling tot bij de Oosterweelverbinding heeft AWV het over een uitstel voor ‘onbepaalde tijd’.

We kunnen niet anders dan grote werkzaamheden die deze maand of in april moesten starten, uitstellen.
Veva Daniëls, Agentschap Wegen en Verkeer

De twee belangrijkste zijn alvast de renovatie van het viaduct van Wilsele op de E314 en van het viaduct van Gentbrugge op de E17. De renovatie en verbreding van het viaduct van Wilsele heeft onder meer te maken met de aanleg van de toekomstige spitsstrook van Leuven naar Aarschot.

Echter, het viaduct van Gentbrugge is in lamentabele staat. Schept uitstel dan geen acute problemen? “De problemen in Gentbrugge bevinden zich vooral aan de onderzijde van de brug”, zegt Daniëls. “Met eigen mensen nemen we, als dat nodig is, bewarende maatregelen om er voor te zorgen dat er geen nieuwe stukken beton naar beneden komen.”

Onderhoudswerkzaamheden aan de onderkant van het viaduct van Gentbrugge

Ook de voorziene bouw van de oprit van de Oudenaardsesteenweg (N60) naar de R4 bij Zwijnaarde (Gent) gaat voorlopig niet door.

Een reeks werken in uitvoering wordt tot later bericht stopgezet. Daar zijn een paar grote werven bij. De renovatie van de ring rond Gent (R4) tussen Merelbeke en Melle bijvoorbeeld. De weg zal daar dus langer dicht blijven. Ook de werkzaamheden op de Assesteenweg in Ternat (bij de E40), de herinrichting van de Woluwelaan in Machelen, van de Tiense Vesten en van de Aarschotsesteenweg in Wilsele liggen stil.

Bruginspecties en dringende opdrachten – zoals het herstellen van acute schade aan de weg – vinden wel plaats, hetzij met eigen mensen hetzij door aannemers die bij AWV onder contract staan. 

Meest gelezen