BELGA/MAETERLINCK

Bandencentrale gesloten, dan maar een hele zomer verder rijden met winterbanden?

In de periode van maart tot mei draaien bandencentrales op volle toeren. Automobilisten wisselen van winter- naar zomerbanden. Door de preventiemaatregelen tegen het coronavirus mogen bandenwissels niet doorgaan. Is het dan veilig en verstandig om in de zomer verder te rijden met winterbanden?

Wie een afspraak had voor een bandenwissel, zag die de voorbije weken vaak geannuleerd. Nieuwe afspraken zijn doorgaans moeilijk te maken. De meeste bandencentrales en garages beperken zich tot een minimumdienst die enkel optreedt bij auto’s waar de veiligheid niet kan gegarandeerd worden. Het ziet er naar uit dat heel wat auto’s nog een hele tijd of misschien wel de hele zomer zullen verder rijden op winterbanden.

“Maar wees gerust”, verzekert autodeskundige Mark Pecqueur in “De wereld vandaag” op Radio 1, "het is en blijft veilig. Ze hebben zachter rubber. Bij lage temperatuur hebben ze een goede hechting op het wegdek. Die behouden ze ook bij hogere temperaturen. Je kan dus gewoon verder rijden met winterbanden.” Toch blijft er een veiligheidsaspect. Testen hebben uitgewezen dat de remweg van winterbanden in de zomer langer is, maar dan bij zeer warm weer.

Slecht voor het milieu

Winterbanden in de zomer hebben wel andere nadelen. Mark Pecqueur: “Ze hebben een hogere slijtage bij een warm en droog wegdek. Dat betekent dat je met winterbanden vele kilometers minder kan rijden wanneer je ze gebruikt in de zomer. De slijtage is bovendien slecht voor het milieu. Er komen meer fijne deeltjes vrij.”

Ook het verbruik van de auto met winterbanden is hoger, en ook dat heeft nadelen voor het milieu. Pecqueur: “Winterbanden hebben meer wrijving met het wegdek. Ze gaan in de zomer voor een licht hoger verbruik zorgen. Reken op 2 à 3%.”

Als je profiel onder de 2 mm gaat, wordt het gevaarlijk

Een bandencentrale of garagist mag wettelijk nog steeds vervangingen doen achter gesloten deuren. Maar enkel op afspraak en als het om urgente zaken gaat. “Als je profiel onder de 2 mm gaat, wordt het gevaarlijk”, zegt Pecqueur. “Zelfs al  is het wettelijk toegestaan minimum 1,6 mm. Zoek dan snel een centrale of garage, zelfs al moet je er een eindje voor rond bellen.” 

Nicolas Lambert