Archieffoto: deze twee mannen krijgen uitleg over het gebruik van hun CPAP-toestel.
AP2006

Mercedes F1 gaat CPAP-beademingsmachines bouwen voor coronapatiënten

Het Formule-1-raceteam van Mercedes gaat duizenden beademingstoestellen bouwen voor coronapatiënten. Dat kan snel en goedkoop op basis van bestaande CPAP-toestellen die gebruikt worden door slaapapneu-patiënten en snurkers. Ze zijn ook veel comfortabeler voor de patiënt zelf.

Onderzoekers van University College London en Mercedes F1 hebben 40 van die toestellen gebouwd en getest. Volgens de omroep BBC hebben ze inmiddels de goedkeuring gekregen van de medische regulator in het Verenigd Koninkrijk. Vanaf volgende week zou Mercedes er samen met het bedrijf Oxford Optronics duizend per dag van kunnen produceren.

Dat kan dus allemaal snel gaan , want er dreigt een tekort aan traditionele beademingstoestellen in afdelingen intensieve zorg in de ziekenhuizen. Mensen met ademhalingsproblemen zoals coronapatiënten krijgen via die toestellen zuurstof in de longen en kunnen zo gemakkelijker ademen. Nadeel is wel dat die toestellen duur zijn en niet zo eenvoudig en bovendien moet onder verdoving een buisje in de longen worden aangebracht.

Bij een CPAP-toestel dat Mercedes nu gaan produceren, hoeft dat niet: de patiënt krijgt enkel een neus- of gezichtsmasker opgezet dat via een slang verbonden is met een luchtpomp. Die blaast onder druk lucht in de luchtwegen. CPAP of "continuous positive air pressure" (voortdurend positieve luchtdruk) is decennia geleden ontwikkeld voor snurkers en mensen die lijden aan slaapapneu. Bij die laatste aandoening vallen de luchtwegen tijdens de slaap dicht, waardoor de slaapkwaliteit erg slecht is. De CPAP herstelt op die manier de slaap.

CPAP-toestellen zijn veel sneller te maken en zijn bovendien veel goedkoper. De kostprijs schommelt tussen de 800 en 1.000 euro per stuk. Ze zitten ergens in het midden tussen een gewoon zuurstofmasker en een beademingstoestel. CPAP-pompen werden eerder met succes bij coronapatiënten gebruikt in China en in Italië. In de zwaar getroffen Italiaanse regio Lombardije zouden 2.000 patiënten beademd worden via CPAP-toestellen.

Wel zijn traditionele beademingstoestellen nog altijd erg nodig voor mensen die zwaar ziek zijn. Ook daar werkt een consortium met onder meer Airbus, BAE Systems, Ford, Rolls Royce en Siemens aan de massale productie van gewone beademingstoestellen. Het gebruik van CPAP zou echter de druk op de intensieve zorgafdelingen kunnen verlichten.