Video player inladen...

De eerste "coronamaand" is voorbij: wat doet dat met het inkomen van twee restauranthouders en een autoverkoper?

Hoe groot is de impact van de coronacrisis op onze loonbriefjes? VRT NWS vroeg aan een autoverkoper en twee restauranthouders wat de financiële gevolgen zijn van de crisis. Hoe zien hun loonbriefjes eruit op het einde van deze eerste “coronamaand”, nu een aanzienlijk deel van hun inkomens plots is weggevallen?

Tom Vanhove is autoverkoper en net als ruim een miljoen andere werknemers is hij sinds deze maand tijdelijk werkloos geworden. De eerste twee weken van de maand heeft hij nog gewerkt en daarvoor kreeg hij nog betaald van zijn werkgever. Voor de laatste twee weken valt hij terug op een werkloosheidsuitkering. Die staat nog niet op zijn rekening.

Tom weet ook nog niet precies hoeveel hij zal krijgen, maar op basis van wat hij vond op de website van de RVA schat Tom al in dat het een grote impact zal hebben op zijn inkomsten. “Als ik het verschil bereken tussen mijn loon en de uitkering die ik kan krijgen, dan praten we toch over zo’n 500 à 600 euro verschil”, schat Tom.

Wat op lange termijn?

Van het gedeelte dat Tom van zijn werkgever kreeg, kan hij de aflossing van zijn hypotheek alvast betalen, maar hij heeft er nog geen zicht op of hij met zijn uitkering de andere rekeningen zal kunnen betalen, want zijn gezin heeft ook een aantal consumentenkredieten die betaald moeten worden.

“Op dit moment stelt dat nog geen problemen, maar als de maatregelen zouden blijven duren, baart me dat wel zorgen”, zegt Tom. "Eén maand à twee maanden zal het nog wel lukken, maar als we na 5 mei nog thuis moeten zitten, zal de onzekerheid over de toekomst toenemen."

Voor ons is 500 à 600 euro natuurlijk ook veel geld, maar voor andere gezinnen waarbij twee inkomens geraakt worden, zullen de problemen groter zijn.
Autoverkoper Tom Vanhove

Tom heeft nog het geluk dat zijn vrouw in het onderwijs staat en wel nog volledig doorbetaald wordt. “Voor ons is 500 à 600 euro natuurlijk ook veel geld, maar voor andere gezinnen waarbij twee inkomens geraakt worden, zullen de problemen groter zijn”, zegt Tom. 

Zijn eigen gezin zal ook nog wel de woonlening kunnen blijven aflossen, maar voor zijn kennissen die een woning huren vreest Tom dat het niet zo eenvoudig zal zijn om bij hun huisbaas uitstel van betaling te krijgen, “want die hebben hun inkomsten ook nodig”.

Bekijk hieronder een bijhorende reportage uit "Het Journaal" (en lees voort onder de video):

Video player inladen...

Wat met de zelfstandigen?

Een ander verhaal is dat van de zelfstandigen, zoals Patrick Caignau en Gert De Coorde, de koks van De Tafel van 2, een restaurant in Ninove. Toen ze de deuren van hun zaak moesten sluiten, zagen ze het grootste deel van hun inkomsten van de ene dag op de andere verdwijnen.

Door achter gesloten deuren afhaalmaaltijden te bereiden, kunnen ze nog zo’n kwart van hun omzetverlies compenseren, schat Patrick. “Dat is beter dan niets.” Beide koks zeggen dat we in België boffen dat de overheid meteen met maatregelen is gekomen om de zelfstandigen een vervangingsinkomen te geven.

“Om te beginnen is er de hinderpremie van 4.000 euro voor de vennootschap. Dat bedrag is niet belastbaar en geldt nog tot 5 april”, legt Gert uit. “Daarna zullen we aanspraak kunnen maken op een premie van 160 euro per dag die je moet sluiten."

1.300 euro

Als zelfstandige zaakvoerders van hun restaurant kunnen ze ook aanspraak maken op een uitkering. Gert verwacht op die manier een brutobedrag van zo’n 1.300 euro te krijgen, waar hij dus wel nog belastingen op zal moeten betalen. 

Alles bij elkaar genomen zijn Gert en Patrick tevreden met deze compensaties. “Het is goed gestructureerd in België, het wordt duidelijk gecommuniceerd via het Agentschap Innovatie en Ondernemen (VLAIO), ons sociaal secretariaat en Horeca Vlaanderen. Dus ik denk dat we toch op die financiële steun kunnen rekenen.”

We hebben het geluk gehad dat onze huisbaas de huur voor de maand maart heeft kwijtgescholden.
Kok Gert De Coorde

Terwijl de uitbaters van De Tafel van 2 driekwart van hun omzet in rook zagen opgaan, blijven de rekeningen nog wel op de mat vallen. En dat zijn er nogal wat, somt Gert op: “Om te beginnen is er de huishuur die we moeten betalen. Al  hebben we het geluk gehad dat onze huisbaas die voor de maand maart heeft kwijtgescholden.” 

“Daarnaast zijn er een aantal vaste kosten”, gaat Gert verder,  “zoals de huur van een betaalterminal terwijl die niet gebruikt wordt, de huur van afvalcontainers hoewel er vrijwel geen afval meer is, uiteraard blijven ook de verzekeringen lopen, moet de boekhouder betaald worden, net als het telefoon- en internetabonnement.” En zo zijn er nog wel meer kosten die de twee moeten ophoesten, zoals de gemeente- en provinciebelastingen. 

Emotioneel

Maar de grootste impact van de sluiting, vindt Patrick, is de emotionele impact. “Je wil gewoon koken. Financieel zullen we het wel halen, maar het plezier van het koken valt voor een deel weg."

"Ik hoop dat het na de coronacrisis weer als voorheen wordt, dat de mensen weer enorm zin zullen krijgen om opnieuw te gaan eten en weer aan onze deur zullen staan om ons restaurant te vullen. Eens dat de mensen gerustgesteld zullen zijn dat alles weer veilig is, denk ik dat we onze klanten wel zullen terugzien. We zullen ze alleszins met open armen ontvangen.”

Meest gelezen