Video player inladen...

Van "hele klus voor leerkrachten" tot "druk voor ouders": is het haalbaar om vanop afstand nieuwe leerstof aan te leren?

De onderwijsvakbonden vinden het ook heel belangrijk dat dit schooljaar geen verloren jaar wordt voor de leerlingen. Daarom staan ze achter het idee van Vlaamse minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) om de leerlingen na de paasvakantie nieuwe leerstof aan te bieden, ook al gaan de scholen nog niet open. Ze vragen wel heldere afspraken over hoe onderwijsteams dit op een haalbare manier kunnen doen. Ouderverenigingen reageren bezorgd. Ze vragen zich af of ouders het wel allemaal gaan kunnen bolwerken. 

De scholen zijn al voor de derde week gesloten en bieden enkel nog opvang aan. Leerlingen krijgen tot aan de paasvakantie herhalingsleerstof vanop afstand. Maar wat na de paasvakantie? Op dit moment liggen verschillende scenario's op tafel. Ofwel gaan de scholen na de paasvakantie op een veilige en geordende manier weer open. Ofwel kunnen de scholen nog niet hervatten en dan zal er wel nieuwe leerstof worden aangeleerd vanop afstand. Als de scholen dan later opnieuw opengaan, zou er nog teruggekomen worden op die leerstof. Die methode wordt "preteaching" genoemd.

"Het is belangrijk dat er heldere afspraken komen over hoe de onderwijsteams dit op een haalbare manier kunnen doen", zegt Marianne Coopman van de christelijke onderwijzersvakbond COV. "Daarom is het goed dat scholen zelf kunnen overleggen op welke manier zij vorm zullen geven aan die preteaching."

Het zal een hele klus zijn voor de leerkrachten en de scholen om daar op een goede manier mee om te gaan.

Marianne Coopman, christelijke onderwijzersvakbond COV

"Het is voor de leerkrachten geen evidente periode. Leerlingen hebben niet allemaal digitale middelen en ze zijn ook niet allemaal makkelijk bereikbaar. Op school is er op dit moment enkel opvang. Het zal een hele klus zijn voor de leerkrachten en de scholen om daar op een goede manier mee om te gaan, maar met ondersteuning en afspraken moeten we ervoor kunnen zorgen dat het schooljaar geen verloren jaar wordt."

Ouderverenigingen vragen zich af of ouders dit kunnen bolwerken

De ouderverenigingen reageren bezorgd. Ze vragen zich af of ouders het wel gaan kunnen bolwerken als hun kinderen vanop afstand nieuwe leerstof te verwerken gaan krijgen. "Wij merken nu al, bij de herhalingsleerstof, dat het voor heel veel gezinnen enorm moeilijk is. Het is voor veel ouders niet vanzelfsprekend om hun kinderen te begeleiden bij hun huiswerk", zegt Hannelore Lambrighs van KOOGO, een koepelvereniging van ouderverenigingen.

"Wij maken ons vooral zorgen om kinderen in het basisonderwijs. Leerlingen in het secundair onderwijs, zeker de twee hogere graden, die worden er al op getraind om zelfstandig te werken. Maar ook zij moeten gemotiveerd blijven en het is dus ook belangrijk dat ouders bij hen interesse blijven tonen."

Het is ook nog niet duidelijk op welke manier er les gegeven zal worden als de kinderen na de paasvakantie moeten thuisblijven. Lambrighs hoopt dat er rekening mee zal worden gehouden dat niet elke leerling een eigen computer heeft. Live lessen geven op een bepaald uur, is dus zeker niet aan te raden.

"Als je kinderen hebt uit verschillende scholen die op hetzelfde moment de computer nodig hebben, zit je al vast als ouder. Het is dus absoluut nodig dat het op een flexibele manier kan. De uitleg en de instructies moeten ook zo gegeven worden, dat ouders daar niet verantwoordelijk voor zijn. Als ouders hun kinderen bijvoorbeeld een nieuw woordje moeten leren lezen... Hoe pak je zoiets aan?"

De druk in de gezinnen loopt hier en daar heel hoog op en dat is ook geen ideale leeromstandigheid.

Hannelore Lambrighs, KOOGO, een koepelvereniging van ouderverenigingen.

Lambrighs denkt dat de scholen zich daar wel van bewust zijn en ze heeft er ook begrip voor dat de scholen niet onmiddellijk een pasklaar antwoord hebben. "Niemand heeft dit zien aankomen. Niemand weet hoe lang het gaat duren. Iedereen is zoekende", zegt ze.

Dat neemt niet weg dat ouders zich zorgen maken over of hun kind wel mee is met de leerstof. "Dat legt een enorme druk. Zeker ook omdat ouders dit vaak moeten combineren met hun eigen job of met nog andere, jongere kinderen. De druk in de gezinnen loopt hier en daar heel hoog op en dat is ook geen ideale leeromstandigheid. Kinderen leren moeilijker als ze veel druk en stress ervaren." 

Beluister hier het gesprek met Hannelore Lambrighs van KOOGO in "De ochtend" en lees daarna voort:

Radio 2

Minister van Onderwijs Weyts: "Nieuwe leerstof met mondjesmaat"

De scholen hebben nu nog drie weken om een plan uit te werken, mochten de scholen na de paasvakantie niet opnieuw opengaan.

"Het geven van nieuwe leerstof thuis gaan we mondjesmaat doen", zegt minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). "We willen het haalbaar en doenbaar houden voor ouders, leerlingen en leerkrachten. We gaan proberen afspraken te maken over een dagindeling, waarbij specifieke leermomenten worden ingepland, zodat kinderen in een bepaald ritme blijven. Er zullen ook momenten zijn waarop ze apart moeten werken, zodat de ouders ook een beetje ontlast worden. We werken dit momenteel uit, samen met pedagogen."

Over hoe de rest van het schooljaar zal verlopen, kan Weyts nog niet veel zeggen. "Het frustrerende is dat we blind moeten varen. De Nationale Veiligheidsraad zal beslissen wanneer de scholen opnieuw kunnen opengaan, dat kan na de paasvakantie zijn, in mei of in juni." Op de vraag of het een optie is om de zomervakantie later te laten beginnen, antwoordt Weyts: "Raken aan de zomervakantie is de allerlaatste oplossing. Daar gaan we niet vanuit."

Herbekijk hieronder de journaalreportage over de aangepaste onderwijsmaatregelen:

Video player inladen...