Familiezorg Oost-Vlaanderen

Thuiszorgdienst biedt luisterend oor voor klanten én voor medewerkers: “We halen onze klanten uit hun isolement, maar ook onze medewerkers hebben het nu moeilijk”

De thuiszorgdienst Familiezorg steunt zowel hun klanten als hun personeel tijdens de coronacrisis. Ze starten een luisterlijn waarbij de klanten regelmatig gebeld worden om hen te steunen en uit hun sociaal isolement te halen. Maar ook de medewerkers zelf kunnen bellen om te praten over hun emoties. “Vele medewerkers hebben schrik dat ze het coronavirus zouden oplopen of doorgeven, daardoor staan ze onder zware druk”, zegt directeur Berten Van Kerkhove.

Er moet ook gezorgd worden voor de mensen die werken in de zorg, en niet alleen voor de klanten. Dat vindt thuiszorgdienst Familiezorg van Oost-Vlaanderen. Ze hebben initiatieven uitgewerkt om zowel het personeel als de klanten op emotioneel vlak te steunen.

Angstige medewerkers

Familiezorg Oost-Vlaanderen is een thuiszorgdienst die bij mensen langs gaat om bijvoorbeeld te koken, te helpen in het huishouden of in te staan voor persoonlijke verzorging. De 1.700 medewerkers komen dus in nauw contact met hun klanten. En daar zijn zowel verzorgers als klanten bezorgd over, omdat je zo het coronavirus zou kunnen krijgen of doorgeven.

“Iedereen heeft schrik in twee richtingen”, legt directeur Berten Van Kerkhove uit, “Schrik om zelf besmet te worden of dat ze iemand gaan besmetten. We proberen onze medewerkers te beschermen maar dat gaat moeilijk.” Tot vorige week was er bijna geen beschermingsmateriaal voor handen. “Ondertussen zijn er beschermende schorten en mondmaskers, maar het is nog steeds spannend voor onze medewerkers.”

De medewerkers zijn enorm bang om besmet te worden of om klanten te besmetten

Directeur Berten Van Kerkhove

Bijna alle medewerkers blijven aan de slag bij Familiezorg Oost-Vlaanderen. “Ze werken allemaal met hart en ziel en blijven dus aan de slag. Maar er zijn veel meer emoties zoals angst en onzekerheid”, zegt directeur Van Kerkhove. Om de medewerkers te steunen heeft Familiezorg een luisterlijn opgestart. “Al onze medewerkers kunnen er hun hart luchten, van de klusjesmannen, verzorgenden tot de medewerkers van de kinderopvang. Aan de andere kant van de lijn zit een HR-medewerker die ervaring heeft met sociale gesprekken.” De medewerkers kunnen ieder moment een telefoontje plegen, ook buiten de kantooruren.

Eenzame klanten

Maar niet alleen de werknemers maar ook de cliënten hebben schrik. “Van de 6.000 klanten, hebben een duizendtal van hen de zorg geannuleerd”, aldus Van Kerkhove. “We merken dan wel dat ze snel in een sociaal isolement terecht komen. Zonder onze mensen van Familiezorg worden ze eenzaam.”

(Lees voort onder de foto)

Familiezorg Oost-Vlaanderen

Daarom bestaat er bij Familiezorg ook een tweede hulplijn. “Hier contacteren onze medewerkers de cliënten met de vraag of alles goed loopt. Hebben ze voldoende hulp en ondersteuning maar zijn ze ook niet te eenzaam?” Tijdens de telefoontjes worden ook tips gegeven. “We stimuleren hen om zelf mensen te contacteren, zo nemen ze zelf ook het heft in handen.”

Familiezorg is tevreden met het initiatief: “Zo blijven we nabij, maar ook de klanten zelf zijn enorm blij. Al duurt dat telefoontje maar een paar minuutjes ze zijn blij dat iemand aan hen denkt.”

Meest gelezen