Leerkracht gebruikt populaire jongerenapp Snapchat om leerlingen te bereiken: "Plots waren ze niet meer van de aardbodem verdwenen"

Leerkracht Tess van het Provinciaal Onderwijs in Antwerpen gebruikt nu de populaire jongerenapp Snapchat om te communiceren met haar leerlingen. “Op een kwartier had ik bijna al mijn leerlingen bereikt. Plots waren ze niet meer van de aardbodem verdwenen”, vertelt ze bij Radio 2 Antwerpen. 

Leerlingen zitten door de coronamaatregelen thuis, maar dat wil niet zeggen dat ze geen schoolopdrachten krijgen. Die moeten ze digitaal maken of doorsturen, vaak via online platformen als Smartschool. Dat is niet altijd evident voor alle leerlingen. Leerkrachten merken dat leerlingen vaak moeilijk te bereiken zijn.

Geen computer of internetverbinding

Tess Roggeman geeft les in de tweede en derde graad van de beroepsrichting in avAnt, het Provinciaal Onderwijs in Antwerpen. “Ik probeer mijn leerlingen zinvolle opdrachten te geven over vaardigheden die we al oefenden in de klas. Het grootste probleem is om al de leerlingen te bereiken met die opdrachten”, vertelt ze in Start Je Dag op Radio 2 Antwerpen.

“Het begint al met de infrastructuur. Wij hebben wel wat leerlingen die geen goede internetverbinding of zelfs geen computer hebben”, legt ze uit. “De meeste hebben wel een smartphone, maar dan worden mails niet gelezen of beantwoord. Dat zorgde er voor dat een deel van onze leerlingen al een periode onbereikbaar waren voor de leerkrachten en voor de school.”

Plots waren mijn leerlingen niet meer van de aardbodem verdwenen

Tess Roggeman, leerkacht bij avAnt

Toen Tess haar collega’s er over aansprak, merkte ze dat ze niet de enige was die haar leerlingen niet kon bereiken. “Een leerkracht reageerde dat ze via Snapchat met haar leerlingen communiceert”, vertelt Tess. Snapchat is een populaire app bij jongeren waarmee je korte videoboodschappen en foto’s kan delen met elkaar.

“Diezelfde avond heb ik nog een account aangemaakt. Op een kwartier had ik bijna al mijn leerlingen in groepen zitten. Ze reageerden ook effectief op mijn berichten. Plots waren mijn leerlingen niet meer van de aardbodem verdwenen”, lacht Tess. 

Naar officiële kanalen

Tess maakte chatgroepen aan per klas. Daar probeert ze enkel herinneringen op te zetten en te verwijzen naar de officiële kanalen. “Soms vraag ik hen om hun mail van Smartschool na te kijken, stuur ik dat er een deadline aankomt, of herinner ik hen eraan dat er over twee uur een online les start.”

De leerlingen zelf communiceren nu ook via Snapchat. “Ze stellen vragen over opdrachten. Soms licht ik een taak toe of stuur ik er een foto van”,  vertelt Tess. “Ik probeer wel om de leerlingen naar de officiële kanalen te sturen, omdat dat nog altijd gebruiksvriendelijker is en ze bieden meer mogelijkheden.”

Meest gelezen