© 2018 SOPA Images

Gaan we minder naar het park of naar de supermarkt? Google gooit locatie-data in de strijd tegen corona

Vanaf vandaag houdt Google nauw in de gaten welke plaatsen we meer of minder bezoeken. Zo kunnen we via "Google Community Report" volgen of we bijvoorbeeld minder naar het park of de supermarkt gaan en meer thuis blijven. Het bedrijf wil op die manier de verspreiding van het nieuwe coronavirus tegengaan. De data blijven wel anoniem, waardoor andere mensen niet weten waar je allemaal naartoe gaat.

De locatie van de smartphone wordt meer en meer gebruikt in de strijd tegen de verspreiding van het nieuwe coronavirus. Zo worden "track and trace apps" (applicaties die in kaart brengen met wie je contact hebt, red.) door verschillende landen ontwikkeld om bijvoorbeeld mensen te waarschuwen als ze in de buurt zijn geweest van een mogelijke besmettingshaard. 

Anonieme data

Maar dat is niet wat Google met zijn "Community Report" beoogt. Dat is een website waarop je kan zien of we meer of minder naar publieke ruimtes zoals parken, winkelcentra of bioscopen gaan. "We baseren ons op de verplaatsingen van mensen die gebruik maken van Google Maps", zegt woordvoerder Michiel Sallaets

"Elke gebruiker van onze producten kan ervoor kiezen om zijn of haar locatie al dan niet met ons te delen", legt Sallaets uit. Als je dat doet, komen die gegevens bij Google terecht. Maar Sallaets wil benadrukken dat het om anonieme data gaat. "Jouw buurman zal daarin niet zien of je gisteren naar de supermarkt bent geweest. Zo werkt het niet."

"Hamster-pieken" ook zichtbaar

Google maakt zijn data openbaar omdat het naar eigen zeggen de overheden en wetenschappers wil helpen. "Zo kan de overheid zien of bepaalde maatregelen rond social distancing worden nageleefd", gaat Sallaets verder. 

Jouw buurman zal niet zien of je gisteren naar de supermarkt bent geweest

Michiel Sallaets, Google

De trends die we in de rapporten lezen, lijken overeen te komen met onze verwachtingen. Nadat de nationale veiligheidsraad had beslist om cafés en restaurants te sluiten, is het aantal bezoeken gezakt met maar liefst 84 procent. Omdat we massaal thuis werken, nemen we volgens Google ook veel minder het openbaar vervoer. Ook dat zie je in de cijfers: een daling met 76 procent.

Opvallend is dat we in de grafiek met categorie "boodschappen en apotheker" twee pieken zien. Dit lijkt overeen te komen met de momenten waarop de Belgen massaal zijn gaan hamsteren. 

Google Community Report

"Data against corona"

De data kunnen ook interessant zijn als we verschillende landen met elkaar willen vergelijken. Enerzijds zie je dat bij Zweden, een land dat minder strenge maatregelen heeft getroffen, het bezoek aan openbare plaatsen als cafés, bioscopen en parken met 24 procent is gezakt. Aan de andere kant zien we dat in Spanje, waar heel strenge lockdown-maatregelen gelden, de café- of restaurtantbezoeken met maar liefst 94 procent is gezakt. 

Ons land heeft een "data against corona" taskforce opgericht om te kijken hoe onze locatie kan gebruikt worden om de strijd tegen het coronavirus aan te gaan. Bij Philippe De Backer minister van Digitale Agenda en Privacy zegt men dat het een goede zaak is dat Google zijn data met de wereld deelt. De minister is niet van plan om de gegevens van Google te gebruiken in zijn taskforce. 

Meest gelezen